Film

Dziewczyna i starcy

Recenzja filmu: "Marieke, Marieke", reż. S. Schoukens

Marieke (Hande Kodja) z jednym z kochanków Marieke (Hande Kodja) z jednym z kochanków Spectator / materiały prasowe
Kameralny dramat rodzinny napisany i wyreżyserowany przez młodą Belgijkę Sophie Schoukens ma zadatki na obiecujące kino autorskie, ale po niezłym początku grzęźnie w melodramatycznej konwencji.

Przykuwa uwagę dość nieoczekiwana namiętność ładnej 20-letniej bohaterki łącząca ją z mężczyznami w wieku emerytalnym, z którymi regularnie sypia. Sprawia jej to ogromną frajdę, po seksie robi nagim staruszkom finezyjne zdjęcia, starając się uchwycić piękne detale – np. kształt stopy lub ucha. Dziewczyna nie jest szalona, nie uważa się za prostytutkę, ma artystyczną duszę, choć pracuje przy taśmie w fabryce czekoladek („ręcznie robionych przez anioły” – jak głosi reklama). Jej problemem jest relacja z matką, fizjoterapeutką, do której ma pretensje o wszystko, a najbardziej o to, że zataiła przed nią samobójstwo jej ojca pisarza.

„Marieke, Marieke” nie zbliża się nawet na milimetr do awangardowych „Ruchów Browna” Nanouk Leopold, gdzie również ukazywana jest erotyczna fascynacja młodej kobiety starszymi panami. Schoukens nie chodzi o budzenie kontrowersji. Do wyjaśnienia zachowania bohaterki wystarcza prosty freudowski klucz zwany nerwicą przeniesienia.

Marieke, Marieke, reż. Sophie Schoukens, prod. Belgia, Niemcy, 85 min

Polityka 13.2012 (2852) z dnia 28.03.2012; Afisz. Premiery; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Dziewczyna i starcy"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Agnieszka Graff i Elżbieta Korolczuk dla „Polityki”: Prawica nauczyła się grać w gender

Rozmowa z Agnieszką Graff i Elżbietą Korolczuk o kobietach, które na ulicach pokazują nowy feminizm, i mężczyznach zakażonych ultrakonserwatyzmem.

Katarzyna Czarnecka
01.12.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną