Film

Cierpienia młodej Adeli

Recenzja filmu: "Życie Adeli: Rozdział 1 i 2", reż. Abdellatif Kechiche

Lea Seydoux i Adele Exarchopoulos w rolach młodych kochanek. Lea Seydoux i Adele Exarchopoulos w rolach młodych kochanek. Gutek Film
Wyjątkowo poruszający proces określania tożsamości, oswajania zawodu miłosnego, w którym odbija się wrażliwość i emocjonalność młodego pokolenia.

Romantyczny, gorący melodramat o młodzieńczej miłości nastolatki, która dopiero odkrywa w sobie seksualność, podąża za zmysłami i kocha bezgranicznie, otrzymał Złotą Palmę w Cannes. Całkowicie zasłużenie, chociaż nie obyło się bez kontrowersji. „Życie Adeli: Rozdział 1 i 2” opowiada o dojrzewaniu dziewczyny, która jest biseksualistką. Zaskakuje otwartość, z jaką Abdellatif Kechiche ukazuje sceny seksu. Filmuje dokumentalną metodą. W półzbliżeniach, chcąc jakby zajrzeć pod skórę bohaterek, dotknąć ich intymności. Pomagają w tym aktorki Lea Seydoux i Adele Exarchopoulos, zachowujące się przed kamerą bardzo swobodnie. Uprawiają seks naprawdę. Trwa to na tyle długo, że po trzech godzinach projekcji odnosi się wrażenie niesłychanej z nimi bliskości. Ich naturalność, oddanie przesądza o sukcesie filmu.

Tunezyjski reżyser z francuskim paszportem („Czarna Wenus”, „Tajemnica ziarna”) buduje dramat dwutorowo, wchodząc głęboko w marzenia tytułowej bohaterki. Z jednej strony niczego nie ukrywa w pięknych, lecz szokujących scenach lesbijskiego seksu. Z drugiej – pokazuje dojrzewanie intelektualne, aspiracje, przyciąganie świata sztuki, uosabiane przez wyzwoloną kochankę artystkę uczącą ją Sartre’a. Z okruchów chwil zarejestrowanych w sypialni, z koleżankami w szkole, przy stole z rodzicami i przyjaciółmi, na ulicznych manifach i związkowych protestach układa się boleśnie szczery, wyjątkowo poruszający proces określania tożsamości, oswajania zawodu miłosnego, w którym odbija się wrażliwość i emocjonalność młodego pokolenia.

 

Życie Adeli: Rozdział 1 i 2, reż. Abdellatif Kechiche, prod. Francja, 179 min

Polityka 42.2013 (2929) z dnia 15.10.2013; Afisz. Premiery; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Cierpienia młodej Adeli"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Nie każdy archeolog to Indiana Jones

Popkulturowy obraz archeologa awanturnika umacnia przekonanie, że ich głównym zadaniem jest odkrywanie skarbów. Ten fałsz fatalnie odbija się na wiedzy o przeszłości.

Agnieszka Krzemińska
27.02.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną