Film

Image ponad wszystko

Recenzja filmu: „Zaginiona dziewczyna”, reż. David Fincher

Kadr z filmu „Zaginiona dziewczyna”, reż. David Fincher Kadr z filmu „Zaginiona dziewczyna”, reż. David Fincher Imperial-Cinepix / materiały prasowe
Film o rozpadzie i zemście pozornie idyllicznego małżeństwa.

Nowy film Davida Finchera gra stereotypami. Mówi nie tyle o straszliwych skutkach wypalenia emocjonalnego związku, co o kreowaniu i narzucaniu opinii publicznej cynicznie spreparowanej, bajkowej narracji. Nieważne, co wiedzą i myślą o sobie bohaterowie celebryci. Liczy się to, w jakim świetle widzieć ich będą inni. W dobie mediów społecznościowych, gdy wszystko staje się publiczne, image i reputacja mają wartość nadrzędną, większą niż kiedykolwiek wcześniej. Fincher przerobił już częściowo ten temat w „The Social Network”, a w „Zaginionej dziewczynie” tylko go pogłębił i doprowadził do absurdu.

Jego film o rozpadzie i zemście pozornie idyllicznego małżeństwa trudno nazwać klasycznym dreszczowcem. Chybione wydaje się również porównanie do mrocznego bergmanowskiego studium rodzinnej psychopatii, gdyż początkowa powaga, sygnalizowana ciężkim pytaniem: „Co sobie zrobiliśmy i co jeszcze zrobimy?”, dość szybko zostaje przełamana ironią „Nagiego instynktu” czy „Fatalnego zauroczenia”. Zajadła, podstępna, przeradzająca się w groteskę walka amoralnych, niedojrzałych, egoistycznych przeciwników z sypialni o zachowanie pozorów najwięcej ma chyba wspólnego z prawniczym cyrkiem z „Chicago”. Stawka jest taka sama, tylko determinacja większa.

 

Zaginiona dziewczyna, reż. David Fincher, prod. USA, 149 min

Polityka 42.2014 (2980) z dnia 14.10.2014; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Image ponad wszystko"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną