Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Sztuka smażenia dorayaki

Recenzja filmu: „Kwiat wiśni i czerwona fasola”, reż. Naomi Kawase

Od lewej: Kyara Uchida, Kirin Kiki i Masatoshi Nagase Od lewej: Kyara Uchida, Kirin Kiki i Masatoshi Nagase Aurora Films / materiały prasowe
Dla jednych mdły, męczący, zbyt podniosły, dla innych liryczny i wzruszający. Sprzecznych opinii zbierze się z pewnością więcej, bo nowy film 47-letniej japońskiej reżyserki Naomi Kawase zaskakuje pod każdym względem.

„Kwiat wiśni i czerwona fasola” można odebrać jak egzotyczną odmianę kina kulinarnego, coraz modniejszego nurtu sławiącego smaki odległych kultur. Akcja toczy się wokół sztuki smażenia i podawania tradycyjnych dorayaki – pysznych naleśników wielkości filiżanki, przekładanych słodką pastą z czerwonej fasoli. Właściciel małego baru sprzedaje je okolicznym mieszkańcom, głównie licealistkom wpadającym tu na przerwę między zajęciami. Interes jednak podupada, dopiero nowa, a właściwie niepopularna i dawno zapomniana receptura, zastosowana przez pewną emerytkę, okazuje się strzałem w dziesiątkę.

Powiedzieć, że to pochwała slowfoodowego stylu odżywiania, byłoby jednak nietaktem wobec reżyserki, której ambicje sięgają znacznie wyżej. Jej rozegrany w ostentacyjnie powolnym tempie film jest oczywiście piękną metaforą. Nie tylko małych wspólnot, odnajdywania miejsca w życiu przez ludzi wykluczonych, którzy dzięki swojej wrażliwości, empatii, solidarności w ciszy i spokoju odnajdują siłę łączących ich przyjacielskich więzi. To także historia przywracania ciągłości czasowi, kontemplowania cyklicznej harmonii przyrody, symbolizowanej powtarzającymi się obrazami dojrzewających, a potem kwitnących wiśni oraz szczegółowymi opisami przygotowywania i delektowania się jedzeniem, które w filmie jest jakby przedłużeniem natury. Kawase interesuje tajemnica odradzania życia i umierania; pamięć miejsca, w którym się wychowywało; droga duchów, łańcuch pokoleń, a w szczególności symbioza między ludźmi zadręczającymi się poczuciem winy, wyrzuconymi na margines, a naturą. Wszystko to, oczywiście w nawiązaniu do tradycji shintoistycznej. Dla niektórych to już zbyt wyrafinowana potrawa.

Kwiat wiśni i czerwona fasola, reż. Naomi Kawase, prod. Japonia, 113 min

Polityka 32.2016 (3071) z dnia 02.08.2016; Afisz. Premiery; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka smażenia dorayaki"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną