Film

Jadąc w półśnie nowojorskim metrem

Recenzja filmu: „21×Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik

Bohaterów swojego poetyckiego filmu Stasik spotkał w metrze. Bohaterów swojego poetyckiego filmu Stasik spotkał w metrze. Against Gravity / materiały prasowe
Obojętnie, jak nazwiemy „21×Nowy Jork” Piotra Stasika nie odda to niesamowitego wrażenia, jakie ten poetycki esej o ludzkiej samotności i niespełnieniu wywołuje.

Hipnotyczny eksperyment z pogranicza snu, fabuły i dokumentu, łamiący wszelkie granice gatunkowe, co łączy go z takimi poszukującymi dziełami, jak „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” Pawła Łozińskiego czy „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka. Obojętnie, jak nazwiemy „21×Nowy Jork” Piotra Stasika oraz jaką mu kategorię przypiszemy, nie odda to niesamowitego wrażenia, jakie ten poetycki esej o ludzkiej samotności i niespełnieniu wywołuje. Bohaterami są przypadkowo napotkani w metrze mieszkańcy kultowej amerykańskiej metropolii. Intelektualiści, bezdomni, studenci, ludzie dojrzali i bardzo młodzi, wywodzący się z różnych kultur, ras, za którymi stoją bardzo różne doświadczenia. Pokazywani są w zbliżeniach określających stan duszy bardziej niż rzeczywiste czy konkretne sytuacje. Ulotnym obrazom towarzyszą zza kadru wynurzenia na temat lęków, marzeń, tego, co przeszli w życiu. Część monologów to wewnętrzny głos samego reżysera, odkrywającego skrawek własnej intymności – refleks jego lektur oraz przemyśleń.

Przewiduję, że w przyszłości człowiek będzie składał się tylko z mózgu podłączonego do komputera, który będzie mu dostarczał dowolnych informacji, w tym głównie przyjemnych. Na końcu naszych nerwów nie będzie oczu, uszu, skóry czującej dotyk, ale elektroniczne substytuty. Nasz mózg nie będzie rozpoznawał, że nie są to prawdziwe narządy. Będziemy żyć w wirtualnym, dowolnie skonstruowanym przez nas świecie. Będziemy mogli sterować ilością dostarczanej przyjemności i na przykład doznawać wieloletniego orgazmu”. Takich prowokacyjnych wizji rodem z literatury science fiction, wyrażających obawę co do dalszego kierunku rozwoju naszej cywilizacji oraz roli popkultury w promowaniu egoizmu człowieka, jest w filmie więcej. Nie przesłaniają one jednak pytania najważniejszego: o cenę i wartość prawdziwej miłości.

21×Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, prod. Polska 2016, 70 min

Polityka 29.2017 (3119) z dnia 18.07.2017; Afisz. Premiery; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Jadąc w półśnie nowojorskim metrem"
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Koniec miłości?

Świat, jaki znaliśmy, dobiega końca. Coraz mniej potrzebna staje się choćby miłość. Uległa współczesnemu kapitalizmowi, który postawił na wolność obyczajową, a z seksualności uczynił siłę napędową gospodarki.

Edwin Bendyk
14.02.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną