Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Film

Za żelazną kurtyną

Recenzja serialu: „1983”, reż. Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska

Robert Więckiewicz, jako inspektor MO, wychodzi z siedziby SB. Robert Więckiewicz, jako inspektor MO, wychodzi z siedziby SB. Netflix / materiały prasowe
To najbardziej wyczekiwany serial tego roku: pierwsza polska produkcja platformy Netflix, alternatywna wizja naszej historii autorstwa mieszkającego w Warszawie Amerykanina, no i 190 krajów, w których serial będzie dostępny.

To najbardziej wyczekiwany serial tego roku: pierwsza polska produkcja platformy Netflix, alternatywna wizja naszej historii autorstwa mieszkającego w Warszawie Amerykanina, no i 190 krajów, w których serial będzie dostępny. „Do Rzeczy” już w maju alarmowało, że Agnieszka Holland z kolegami z zagranicy zakpi ze 100-lecia odzyskania niepodległości, pokazując Polskę tkwiącą pod jarzmem komunizmu aż do 2003 r. Tymczasem Netflixowa Polska faktycznie jest komunistyczna – żelazna kurtyna wciąż dzieli kontynent – i twardą ręką trzymana przez SB i MO, ale jest też narodowa, strzegąca wartości (Kościół, rodzina), zamożna i potężna, dzięki rozwijaniu własnych technologii (wojskowych i cywilnych), które to zachodni świat pragnie od nas kupić. Bieg historii zmieniły zamachy terrorystyczne z tytułowego 1983 r., a dwie dekady później ma być wdrożona druga faza planu, co nie wszystkim się podoba.

1983, scen. Joshua Long, reż. Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska, Netflix, 8 odc., od 30 listopada

Polityka 48.2018 (3188) z dnia 27.11.2018; Afisz. Premiery; s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Za żelazną kurtyną"
Reklama