Sklep, biblioteka, kosmos
Recenzja książki: Brad Stone, „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko"
Przed 20 laty Seattle kojarzyło się z Nirvaną oraz komedią romantyczną z Tomem Hanksem i Meg Ryan w rolach głównych. Ale w tym samym roku, gdy umarł Kurt Cobain, powstała w tym mieście jedna z największych spółek handlowych naszych czasów – Amazon.com. Jeff Bezos, jej założyciel, nie jest w Polsce postacią tak rozpoznawalną jak inni giganci naszych czasów – Mark Zuckeberg, Steve Jobs czy Bill Gates. Ale jego wpływ na globalną rzeczywistość jest niewiele mniejszy od wpływu pozostałej trójki.
Szefowi Amazona udało się w ciągu 20 lat stworzyć molocha, który wedle szacunków stanie się niebawem pierwszą firmą sprzedającą rocznie produkty o wartości powyżej 100 mld dol. Nie można z pewnością odmówić Bezosowi braku charyzmy i życiowych celów – jednym z jego marzeń było swego czasu zmagazynowanie dwóch egzemplarzy wszystkich książek, jakie kiedykolwiek wydrukowano. Związki Bezosa z literaturą wyraźne są zresztą także w jego działalności – siedziba Blue Origin, przedsiębiorstwa zajmującego się przemysłem kosmicznym, łączy w sobie elementy „Star Trek” z powieściami Juliusza Verne’a. Brad Stone wykonał ogrom pracy, przeprowadził kilkaset wywiadów, dogłębnie przyjrzał się dzieciństwu swojego bohatera i jego osobowości, ale wydaje się, że momentami za dużo tutaj tła, a za mało Bezosa. Może jest tak, dlatego że biografie dzisiejszych gigantów biznesu są zdecydowanie mniej ciekawe dla zwykłego czytelnika niż życiorysy Rotschildów, Kruppów, Rockefellera, Hearsta czy Carnegiego. W erze cyfrowej nawet mordercze rozgrywki toczą się przecież za pomocą systemu binarnego. Stąd książka Stone’a to rzecz dla pasjonatów.
Brad Stone, Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko, przeł. Grzegorz Kołodziejczyk, Albatros, Warszawa 2014, s. 512
Książka do kupienia w sklepie internetowym Polityki.