Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Mniej znane kompozycje

Recenzja płyty: Nikolai Demidenko, "Chopin – Bolero, 2 Ronda, Wariacje B-dur, Allegro de concert, Tarantela As-dur"

Kompozycje, które sam Chopin bagatelizował (niesłusznie!)

Kończy się już pełny cykl utworów Chopina rejestrowanych na instrumentach z epoki, choć czarna seria, jak nazwano popularnie płyty z tego cyklu, będzie kontynuowana. Nikolai Demidenko, znakomity pianista rosyjski, mieszkający w Londynie, zajął się rzadziej grywanymi kompozycjami, które sam kompozytor bagatelizował, w wielu wypadkach niesłusznie.

Wyjątkiem jest Nokturn cis-moll op. 27 nr 1 i może Berceuse. Tarantelę, Bolero czy dwa młodzieńcze ronda i Allegro de concert grywa się o wiele rzadziej. Także Wariacje B-dur na temat „Là ci darem la mano” słyszy się tylko w wersji z orkiestrą, a jest i wersja na sam fortepian. Demidenko na fortepianie Pleyela z 1848 r. oddaje całą zadzierzystość i liryzm zarówno młodego, jak i starszego Chopina.

Nikolai Demidenko, Chopin – Bolero, 2 Ronda, Wariacje B-dur, Allegro de concert, Tarantela As-dur, NIFC 2009

Polityka 4.2010 (2740) z dnia 23.01.2010; Kultura; s. 49
Oryginalny tytuł tekstu: "Mniej znane kompozycje"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną