Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Chopin na instrumencie z epoki Chopina

Recenzja płyty: Yulianna Avdeeva, Orchestra of the 18th Century, dyr. Frans Brüggen, "Chopin Piano Concertos 1 & 2"

materiały prasowe
Nietypowy to debiut fonograficzny dla zwyciężczyni konkursu chopinowskiego: pierwszy raz się zdarza, żeby osoba taka nagrała co prawda dzieła patrona konkursowego, ale na instrumencie z epoki.

Namówiona przez szefa fonografii NIFC i festiwalu Chopin i Jego Europa, wykonała oba koncerty Chopina na instrumencie Erarda, zbudowanym w 1849 r., czyli roku śmierci kompozytora. Odbiega od stereotypu również, że debiut zdobywczyni I miejsca nie odbywa się tradycyjnie w firmie Deutsche Grammophon, ponieważ po tej edycji konkursu DG zignorowała werdykt i podpisała kontrakt z faworytem podsuniętym jej wcześniej. Avdeeva zaczęła więc od współpracy z fonografią NIFC i jest to dla niej na pewno nietypowy przystanek w karierze (po recitalach, których mieliśmy możność słuchać w ostatnich latach, można było zauważyć, że bardziej odpowiada jej temperamentowi muzyka np. Prokofiewa), ale też rozwijający.

Koncerty gra z ogromną precyzją, a zarazem umiarem, i bardzo stylowo jak na pianistkę, która nie miała wcześniej częstego kontaktu z instrumentem z epoki Chopina. Bardziej pewna siebie jest w Koncercie e-moll, który wykonywała również na konkursie. A w którą stronę jej dalsze życie muzyczne się potoczy, po wysłuchaniu tej płyty trudno zgadnąć.

 

Yulianna Avdeeva, Orchestra of the 18th Century, dyr. Frans Brüggen, Chopin Piano Concertos 1 & 2, NIFC 2012

Polityka 10.2013 (2898) z dnia 05.03.2013; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Chopin na instrumencie z epoki Chopina"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną