Muzyka

Martha i Maria dla Fransa

Recenzja płyt: Martha Argerich, Maria João Pires, Orchestra of the 18th Century, Frans Brüggen, „Beethoven, Piano Concerto No. 1, No. 3 ”

materiały prasowe

W samej końcówce 2014 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wypuścił dwa specjalne wydawnictwa będące hołdem dla zmarłego w sierpniu wspaniałego muzyka, flecisty i dyrygenta Fransa Brüggena, twórcy Orkiestry XVIII Wieku, z którą co roku przyjeżdżał do Warszawy na festiwal Chopin i Jego Europa. Dla Marthy Argerich i Marii João Pires, dwóch najwybitniejszych pianistek naszych czasów, jest to pierwsza rejestracja gry na fortepianie historycznym (marki Erard, z 1849 r.) – obie podjęły ten eksperyment na prośbę dyrektora festiwalu Stanisława Leszczyńskiego i przy wsparciu Fransa Brüggena właśnie. Każda z nich inaczej traktuje spotkanie z dawnym fortepianem, każda po swojemu: Argerich władczo panuje nad nim, ale potrafi też kazać mu śpiewać; gra Marii João Pires jest niezwykle szlachetna i absolutnie naturalna.

Martha Argerich, Orchestra of the 18th Century, Frans Brüggen, Beethoven, Piano Concerto No. 1, NIFC 2014, Maria João Pires, Orchestra of the 18th Century, Frans Brüggen, Beethoven, Piano Concerto No. 3, NIFC 2014

Polityka 6.2015 (2995) z dnia 03.02.2015; Afisz. Premiery; s. 73
Oryginalny tytuł tekstu: "Martha i Maria dla Fransa"
Reklama

Czytaj także

Nauka

Testy antygenowe i omikron. Jak poprawnie zrobić wymaz?

Testy antygenowe na koronawirusa mają tę zaletę, że są szybkie i można je zrobić samodzielnie, ale wiele wskazuje, że w dobie omikronu będzie trzeba zmienić sposób ich wykonywania. Większa skuteczność wykrywania infekcji jest szczególnie istotna w kontekście ostatniego komunikatu WHO.

Piotr Rzymski
12.01.2022