Ekstatyczny Szymanowski
Recenzja płyty: Aleksandra Kurzak, Agnieszka Rehlis, Dmitry Korchak, Artur Ruciński, Jacek Kaspszyk, „Warsaw Philharmonic Orchestra and Choir”
Znajdujące się tu trzy utwory Karola Szymanowskiego pochodzą z różnych okresów jego twórczości. Dwa pierwsze – Litania do Marii Panny op. 59 oraz Stabat Mater op. 53 – pochodzą z lat 30., z czasów jego zafascynowania muzyką ludową Podhala i Kurpiów; uzupełnia je wcześniejsza o prawie dwie dekady III Symfonia „Pieśń o nocy”, napisana, gdy Szymanowskiemu bliższa była egzotyka Orientu. Łączy jednak te utwory żarliwość, mistycyzm, ekstatyczność, podkreślona jeszcze obecnością chóru. Atrakcją jest spotkanie Aleksandry Kurzak w zupełnie innej roli niż diwy operowej, we wzniosłych, modlitewnych frazach Litanii i Stabat Mater. Występujący w III Symfonii rosyjski tenor Dmitry Korchak, który wykonał niemałą pracę nad poprawną polską wymową.
Aleksandra Kurzak, Agnieszka Rehlis, Dmitry Korchak, Artur Ruciński, Jacek Kaspszyk, Warsaw Philharmonic Orchestra and Choir, Szymanowski, Warner Classics