Muzyka

Dodekafonista

Recenzja płyty: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, „en hommage Józef Koffler”

materiały prasowe
Płyta niemieckiej wytwórni została wydana w cyklu zapomnianej muzyki polskiej.

Urodził się w Stryju, studiował w Wiedniu, działał we Lwowie, zginął podczas drugiej wojny. Dziś zapomniany, choć był pierwszym polskim dodekafonistą. Stosował tę technikę w tak zręczny i kunsztowny sposób, że jego muzyka brzmi przystępnie, niektóre z jego utworów można określić jako skrzyżowanie dodekafonii z neoklasycyzmem. Płyta niemieckiej wytwórni została wydana w cyklu zapomnianej muzyki polskiej. Dwa utwory z udziałem orkiestry, Koncert fortepianowy i II Symfonia, zostały nagrane na koncercie festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne (w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Krzysztofa Słowińskiego mieszkającego w Niemczech), pozostałe trzy kameralne dograli w Berlinie muzycy niemieccy i polscy tam działający). To ciekawy przegląd stylistyki stosowanej przez Kofflera: od ekspresjonistycznych pieśni poprzez ową szczególną dodekafonię „neoklasyczną” (pierwsza część Koncertu fortepianowego zaczyna się rytmem mazura, ostatnia jest krakowiakiem) po bardziej tradycyjne „Szkice ukraińskie” na kwartet smyczkowy z 1941 r., z czasu epizodu sowieckiego panowania we Lwowie.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Christoph Slowinski, en hommage Józef Koffler, eda

Polityka 7.2018 (3148) z dnia 13.02.2018; Afisz. Premiery; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Dodekafonista"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Niezbędnik

Skąd się biorą pioruny? Odpowiedź może zaskoczyć

Piorun pojawia się nagle, znika błyskawicznie i nie pozwala się łatwo zbadać. Skąd to budzące zachwyt i grozę zjawisko bierze energię oraz jak ją uwalnia? Odpowiedź może zaskoczyć.

Andrzej Hołdys
07.07.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną