Kameralna potęga
Recenzja płyty: Marc Minkowski, "Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Bach, Messe in h-moll"
Wykonywanie Mszy h-moll Bacha w wersji kameralnej, z chórem złożonym z solistów, nie jest nowością, ale wciąż jeszcze bywa przyjmowane nieufnie: publiczność przywykła słyszeć to dzieło w składach monumentalnych, a nawet gdy są mniejsze – jak w przypadku zespołów Philippe’a Herreweghe czy Fransa Brüggena – nadal z udziałem chórów, choć mniejszych.
Marc Minkowski udowadnia, że i w niewielkim składzie orkiestrowym, i z chórem złożonym z solistów, utwór ten nadal pozostaje monumentalny – Bach tak go napisał, że nic nie jest w stanie odebrać mu wielkości. Minkowski udowadnia również, że partie chóralne są napisane w stylu solistycznym – po prostu lepiej brzmią, gdy są wykonywane przez pojedynczych śpiewaków. Interpretacja jest pełna zadumy, ale i radości; pewien rys teatralności wynika w niej bezpośrednio z retoryki.
Marc Minkowski, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Bach, Messe in h-moll, Naïve 2008