Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Tomasz Kot

Film. Nominowani: Tomasz Kot

Tomasz Kot Tomasz Kot Leszek Zych / Polityka
Zastąpił w wyobraźni widzów postać rzeczywistego profesora Religi.
Kadr z filmu „Bogowie”, w roli głównej Tomasz Kotmateriały prasowe Kadr z filmu „Bogowie”, w roli głównej Tomasz Kot

O takich kreacjach, jak postać prof. Zbigniewa Religi w filmie „Bogowie”, mówi się: rola życia. Lekko, dowcipnie, z niespotykaną brawurą Tomasz Kot nie tylko zagrał słynnego lekarza, „Johna Wayne’a polskiej kardiochirurgii”, ale – na co zwrócili uwagę niemal wszyscy recenzenci – zastąpił w wyobraźni widzów postać rzeczywistego profesora Religi. Film i aktor zostali uhonorowani Złotymi Lwami na festiwalu w Gdyni. Z prawie dwumilionową widownią „Bogowie” Łukasza Palkowskiego (laureata Paszportu POLITYKI za głośny „Rezerwat”) z impetem wbili się do dziesiątki największych przebojów polskiego kina po 1989 r.

Kot nie pierwszy raz stworzył barwną, fascynującą, pełną siły i słabości wielowymiarową postać. O jego wybitnych umiejętnościach – nie tylko „smutnego aktora komediowego” i parodysty, często pojawiającego się w komediach romantycznych (m.in. „Lejdis”), serialach (m.in. „Na dobre i na złe”) oraz sitcomach („Niania”) – przekonywała już jego pierwsza ekranowa rola: Ryśka Riedla, lidera zespołu Dżem w dramacie Jana Kidawy-Błońskiego „Skazany na bluesa” (2005 r.).

Ma 37 lat. Urodził się i wychował w Legnicy. Po ukończeniu krakowskiej szkoły teatralnej występował m.in. w Teatrze Bagatela, zagrał Hamleta u Jacka Głomba w Legnicy, na trzy sezony związał się z teatrem kaliskim. Od dwóch lat objeżdża Polskę z one man show „Jak zostać Sex Guru w 247 łatwych krokach” austriackiego komika Wolfganga Weinbergera. To coś pomiędzy monodramem a stand-upem. Wkrótce zobaczymy go w roli Daniela Polaka, producenta muzycznego, znawcy rodzimych gustów, w filmie „Discopolo” w reżyserii Macieja Bochniaka. A chwilę później zagra Tadeusza Szymkowa, aktora Teatru Polskiego we Wrocławiu zmagającego się z chorobą nowotworową, w biograficznym dramacie Macieja Migasa „Life Must Go On!”.

***

Oni nominowali:

Michał Chaciński (TVP Kultura), Barbara Holender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („Kino”), Tadeusz Lubelski (UJ), Łukasz Maciejewski („Gazeta Prawna”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska („Newsweek”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka (TVP).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Urszula Antoniak (reżyserka), Michał Bielawski (reżyser), Jowita Budnik (aktorka), Paweł Ferdek (dokumentalista), Aleksandra Gowin i Ireneusz Grzyb (reżyserzy), Monika Talarczyk-Gubała (autorka książki), Sebastian Jagielski (autor książki), Grzegorz Jankowski (reżyser), Bartosz Konopka (reżyser), Aneta Kopacz (reżyserka), Vahram Mkhitaryan (dokumentalista), Anka i Wilhelm Sasnalowie (reżyserzy), Krzysztof Skonieczny (reżyser), Piotr Sobociński jr (operator), Łukasz Żal (operator).

Polityka 50.2014 (2988) z dnia 09.12.2014; Paszporty POLITYKI 2014; s. 89
Oryginalny tytuł tekstu: "Tomasz Kot"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną