Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Mariusz Treliński

Muzyka poważna: Mariusz Treliński

Teatr Wielki / Opera Narodowa / materiały prasowe
Nagroda za nowoczesne, inteligentne, trafiające do współczesnego widza realizacje oper na scenie Teatru Wielkiego.

Mariusz Treliński, reżyser operowy, teatralny i filmowy. Urodził się w 1962 r. w Warszawie. Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Jako reżyser filmowy debiutował w 1990 r. ekranizacją słynnej powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza „Pożegnanie jesieni” (prezentowaną na międzynarodowym festiwalu w Wenecji), za film ten otrzymał Nagrodę Ministra Kultury oraz Nagrodę im. A. Munka za debiut reżyserski 1990.

W latach 1989–1991 był członkiem Komitetu Kinematografii, a w 1990–1992 szefem artystycznym Studia im. K. Irzykowskiego. Nakręcił m.in. „Łagodną” (1995), za którą otrzymał II nagrodę na Festiwalu Kina Europejskiego w Strasburgu. „Łagodna” została nagrodzona również przez dziennikarzy na FPFF w Gdyni w 1995 r., a także za reżyserię na Festiwalu Kina Europejskiego w Budapeszcie w 1996 r. W 2000 r. nakręcił „Egoistów”.

Jako reżyser teatralny debiutował spektaklem „Sny” Lutreamonta na scenie stołecznego Teatru Studio. W teatrze wystawił również „Makbeta”. Współpracuje z Teatrem Wielkim, gdzie reżyserował m.in. opery: „Król Roger” (za reżyserię którego otrzymał Nagrodę im. Szymanowskiego), „Madame Butterfly” Pucciniego i „Otello” Verdiego. Wyreżyserowana przez niego w Warszawie „Madame Butterfly” odniosła wielki sukces w Waszyngtonie, co zaowocowało kolejnymi zagranicznymi propozycjami.

Paszport POLITYKI Mariusz Treliński otrzymał za nowoczesne, inteligentne, trafiające do współczesnego widza realizacje oper na scenie Teatru Wielkiego.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną