Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Alicja Bielawska

Sztuki wizualne. Nominowana: Alicja Bielawska

Alicja Bielawska Alicja Bielawska Leszek Zych / Polityka
Prace Alicji Bielawskiej znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 r.materiały prasowe Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 r.
Polityka

wideo

Polityka

Tworzy rzeźby i instalacje, ale także rysuje i uprawia poezję. Urodzona w Warszawie w 1980 r., ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie rzeźbę na Akademii Gerrita Rietvelda w Amsterdamie. Wielokrotna stypendystka krajowa i zagraniczna, w 2015 r. finalistka nagrody Deutsche Bank Polska „Spojrzenia”. Korzysta przede wszystkim z materiałów codziennego użytku, takich jak linoleum, okleiny, panele podłogowe, tkaniny, drewno, modelina. Nadaje im jednak zazwyczaj, igrając z naszymi przyzwyczajeniami, nowe przeznaczenie.

Swe prace Bielawska tworzy w wyraźnym nawiązaniu do kanonu XX-wiecznej sztuki awangardowej, umiejętnie łącząc abstrakcję i niedopowiedzenie z odniesieniami do rzeczywistości i ludzkiej kondycji. Jak zauważyła w uzasadnieniu kandydatury Anna Theiss, Bielawska to „pani od materii. Zmienia ją w przestrzenne opowieści figlujące z przywiązaniem do świata przedmiotów i chęcią ich nazwania. Obiekty Bielawskiej są »prawie« – prawie praktyczne, prawie możliwe, prawie niezmienne w odbiorze”.

Z kolei sama artystka w wywiadzie dla magazynu „Szum” deklarowała: „W moich rzeźbach z założenia nie ma narracji, konkretnych historii czy anegdot. Te prace są związane z doświadczeniem materialności, wrażliwością na fizyczność przedmiotów, materiałów i doświadczenia skali”.

Najczęściej przygotowuje nowe prace z myślą o konkretnym miejscu ekspozycyjnym. Starannie rozmieszcza je w przestrzeni, tak by poza indywidualnym oddziaływaniem wchodziły także w dialog między sobą. Rzeźby Bielawskiej są niejako skrojone na ludzką miarę, nie tylko skalą, ale i skojarzeniami, które wywołują. Zachęcają widza do bliższego kontaktu. Kuszą wyrafinowanym pięknem, ale też prowokują do interpretacji. Prace Alicji Bielawskiej znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacji Sztuki Polskiej ING.

***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak (Magazyn „Szum”), Bogusław Deptuła (TVP Kultura), Paweł Łubowski („Artluk”), Sonia Milewska (Polski Portal Kultury O.pl), Joanna Ruszczyk („Newsweek”), Karol Sienkiewicz (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”), Karolina Staszak („Arteon”), Agnieszka Sural (Culture.pl), Anna Theiss, Iwo Zmyślony (Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Natalia Bażowska, Bownik, Karolina Breguła, Rafał Bujnowski, Bartosz Kokosiński, Angelika Markul, Justyna Matysiak, Paweł Matyszewski, Rafał Milach, Michał Obrycki, Edmund Okstom, Paulina Ołowska, Franciszek Orłowski, Sławomir Pawszak, Mariola Przyjemska, Klementyna Stępniewska, Łukasz Surowiec, Szalona Galeria, Stach Szumski, Iza Tarasewicz, Anna Zaradny, Piotr Zbierski.

Polityka 50.2016 (3089) z dnia 06.12.2016; Paszporty Polityki 2016; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Alicja Bielawska"
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Między sobą żartują: „Jak poznać biegacza? Sam ci o tym powie”. To już cała subkultura

Strava zastąpiła mi Instagram – wyjaśnia Michał. – Wrzucam tam zdjęcia z biegania: jakiś widoczek, zdjęcie butów, zmęczona twarz, kawka po bieganiu, same istotne rzeczy.

Norbert Frątczak
12.01.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną