Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Olga Chajdas

Film. Nominowana: Olga Chajdas

Olga Chajdas Olga Chajdas Leszek Zych / Polityka
Krytycy są na ogół zgodni, że „Nina” to jeden z najbardziej odkrywczych, zaskakujących i najodważniejszych filmów minionego sezonu.
„Nina”Film it/materiały prasowe „Nina”
materiały prasowe
Polityka

O filmie „Nina”, który wyreżyserowała, zrobiło się głośno na początku roku, gdy otrzymał nagrodę Big Screen na festiwalu w Rotterdamie. Jako piękny wizualnie, prowadzony długimi, intymnymi ujęciami, niestereotypowy obraz uniwersalnej miłości. Później debiut fabularny Olgi Chajdas pokazywano na kolejnych zagranicznych imprezach, trafił też do konkursu Inne Spojrzenie w Gdyni oraz do konkursu filmów polskich na EnergaCamerimage w Bydgoszczy, wygrywając oba. Krytycy są na ogół zgodni, że to jeden z najbardziej odkrywczych, zaskakujących i najodważniejszych filmów minionego sezonu, pokazuje, jak bardzo zmieniły się w Polsce kobiety. Po raz pierwszy o seksualności, czy raczej o zmysłowości, opowiada się tu bez kompleksów, za to z pełną świadomością języka kina. „Film klimatu, niepokojącego rytmu, świetnych aktorskich kreacji, ale przede wszystkim kino o uczuciach, również tych, które wymykają się tak zwanym normom” – twierdzi Łukasz Maciejewski. Zdaniem Tadeusza Sobolewskiego „Nina” to historia erotycznego trójkąta – bez zdrady: „Ten zuchwały film jest marzeniem o życiu opartym na innych zasadach, nieuznającym sztywnego podziału na role rodzinne, społeczne, seksualne”.

Olga Chajdas urodziła się w 1983 r. w Poznaniu. Jest absolwentką reżyserii w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, kursu reżyserii Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Andrzeja Wajdy oraz Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w łódzkiej Filmówce. Należy do klanu Agnieszki Holland, z którą współpracowała m.in. przy „Janosiku”, „W ciemności” oraz przy serialu „Ekipa”. Jej córkę, Kasię Adamik (prywatnie swoją życiową partnerkę), wspomagała przy realizacji „Amoku” czy serialu „Wataha”, wspólnie też pracowały na warszawskich scenach, wystawiając „Kozę albo kim jest Sylwia?” Edwarda Albeego (Och-Teatr), „Zrób sobie raj” według książki Mariusza Szczygła (Teatr Studio), sama wyreżyserowała zaś m.in. „Ostatniego Żyda w Europie” Tuvii Tenenboma (Teatr na Woli). Holland, Adamik i Chajdas wraz z Agnieszką Smoczyńską wyreżyserowały ostatnio „1983”, pierwszy polski serial dla Netflixa.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („Kino”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Onet.pl), Michał Oleszczyk (Uniwersytet Warszawski), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska (niezależna dziennikarka, programerka festiwalu Nowe Horyzonty), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka (dziennikarka niezależna, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Ewa Bukowska (reżyserka), Kasper Bajon i Klara Kochańska (reżyserzy), Rafał Łysak (reżyser), Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski (dokumentaliści), Adrian Panek (reżyser), Marta Prus (dokumentalistka), Krzysztof Skonieczny (reżyser), Aleksandra Terpińska (reżyserka).

Polityka 49.2018 (3189) z dnia 04.12.2018; Paszporty Polityki; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Olga Chajdas"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
O Polityce

Dzieje polskiej wsi. Zamów już dziś najnowszy Pomocnik Historyczny „Polityki”

Już 24 kwietnia trafi do sprzedaży najnowszy Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi”.

Redakcja
16.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną