Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales)

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales)

Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales) Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales) Leszek Zych / Polityka
Ich projekty są odmienne formą i intencją od tradycyjnych gier wideo, do których są zaliczane. Każda z nich to oryginalna hybryda.
Polityka
Polityka

W deklaracji, jaką niesie nazwa studia Different Tales, nie ma cienia przesady. To są rzeczywiście Inne Opowieści. Odmienne formą, jak i intencją, od tradycyjnych gier wideo, do których są zaliczane, choć w rzeczy samej każda z nich to oryginalna hybryda – interaktywna proza, ilustrowana statycznymi obrazami, z dźwiękowym pejzażem w tle. To słowo pisane jest tu najważniejszym nośnikiem treści, podobnie jak w pradawnych komputerowych grach tekstowych sprzed wielu dekad, gdy twórcy byli na taką formułę skazani ze względu na możliwości ówczesnych jednostek obliczeniowych. Założyciele studia Different Tales Jacek Brzeziński (współtwórca gier „Wiedźmin”, „Dead Island: Riptide” czy „Dying Light”) i Artur Ganszyniec (pracował w CD Projekt RED przy cyklu gier „Wiedźmin” w latach 2006–10), postanowili zwracać się do odbiorcy takim właśnie, zapomnianym w dzisiejszym świecie gier wideo, językiem, bo cele, jakie chcą osiągnąć, są również nietypowe. Zamiast szybkiej akcji, rywalizacji, pogoni za celem i mocnych emocji, proponują wyciszenie, kontemplację i refleksję.

Jak znakomite rezultaty można osiągnąć, podążając tą ścieżką, dowodził już debiut studia: „Wanderlust: Travel Stories”, który zaowocował nominacją do Paszportów POLITYKI w roku ubiegłym. Tym razem o nominacji przesądziła opowieść „Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest”. Osoby nieoswojone z grami wideo nie powinny się zrażać ani tytułowym „wilkołakiem”, ani „apokalipsą”, bo wbrew pozorom to nie jest kolejna fabularna sztampa w stylu hollywoodzkiej masówki à la „Avengers”. Historia studentki z USA, która przybywa do Puszczy Białowieskiej w poszukiwaniu swoich korzeni, jest zręcznie napisana, w czym duża zasługa, oprócz wspomnianych panów, m.in. Marty Malinowskiej – antropolożki kultury i łodzianki z pochodzenia, związanej z Different Tales od 2018 r., autorki wydanej w 2019 r. powieści „Iluzja”. „Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest” to gawęda zajmująca, bardzo polska i bardzo na czasie, z celnym proekologicznym komentarzem. A rozgałęzień fabularnych, zależnych od decyzji odbiorcy, jest tu prawdziwie białowieski gąszcz.

***

Oni nominowali:

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Anna Desponds (podcast Odbiornik, Fundacja Pełne Zanurzenie), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (Blokmagazine.com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Izabela Pogiernicka („CD-Action”, twitch.tv/9kier), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

11bit Studios, Atomic Wolf („Liberated”), Dream Adoption Society, Galeria Arsenał w Białymstoku, kuratorki Katarzyna Różniak, Eliza Urwanowicz-Rojecka (wystawa wirtualna „Solidarność i sprawstwo”), Krzysztof Gonciarz, Sebastian Krośkiewicz (Phobia Games, „Carrion”), Panstasz (Paweł Koźmiński, „World of Horror”), Krzysztof Pijarski i Jakub Mikurda (Laboratorium Narracji Wizualnych w łódzkiej Filmówce), PlayWay (Krzysztof Kostowski), Radio Kapitał, Łukasz Ronduda (Filmoteka Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Polityka 50.2020 (3291) z dnia 08.12.2020; Paszporty POLITYKI 2020; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales)"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama