Aleksandra Słyż
Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Aleksandra Słyż
Nominowana już po raz drugi, więc przypomnijmy: pochodzi z Ełku, gdzie urodziła się w 1995 r. Tam rozpoczęła edukację muzyczną, początkowo na wiolonczeli. Na studia zdawała na poznański Uniwersytet Adama Mickiewicza na reżyserię dźwięku, co dało jej inną perspektywę na tworzenie muzyki: nauczyła się tam, jak tworzyć i przetwarzać nagrania. Już po roku zdała również na kompozycję do poznańskiej Akademii Muzycznej. Od początku interesowała ją zarówno sama elektronika, jak i łączenie jej z instrumentami. Współpracowała też z Wydziałem Animacji Uniwersytetu Artystycznego, co dało jej szersze spojrzenie na związki dźwięku z obrazem i przestrzenią.
Na Erasmusa pojechała do Royal College of Music w Sztokholmie; tamtejsza scena elektroakustyczna bardzo jej odpowiadała. Zainteresowała ją estetyka drone, czyli minimalistycznych, statycznych, ale stopniowo zmieniających się brzmień, i glitch, czyli dźwięków elektronicznych wynikających z błędów systemu, nawiązująca do muzyki syntezatorowej lat 90. Po stażu wróciła na studia magisterskie do Poznania, ale kontynuowała równolegle studia w Sztokholmie. Jej kompozycje były wykonywane na takich festiwalach, jak Warszawska Jesień, Ad Libitum, Sacrum Profanum, Unsound (także nowojorski), Sanatorium Dźwięku, a za granicą – Between Festival (Sztokholm), CTM Festival (Berlin), Idealistic Festival (Kopenhaga), ORF Musikprotokoll (Graz).
Jej dzieła to gra z czasem, ale też z zależnościami między dźwiękiem i ruchem. Na debiutanckim albumie „Human Glory” (2020 r., Pointless Geometry) znalazły się utwory stworzone za pomocą czujników ruchu. Na drugim, „A Vibrant Touch” (2022 r., Warm Winters Ltd.), dźwiękom elektronicznym towarzyszą instrumenty. Z czasem zwróciła się w stronę wizualną, tworząc wspólnie z dwójką tancerzy utwór „SYNESTE7JA.1” oraz „Under/Water”. W ostatnim roku dała się zauważyć m.in. dzięki monodramowi „Ghosting” z Alex Freiheit (wyszedł też na płycie) oraz muzyce na orkiestrę instrumentów futurystycznych (tzw. intonarumori, konstrukcje Luigiego Russolo), stworzonej dla Sanatorium Dźwięku.
***
Partnerem kategorii MUZYKA POWAŻNA jest ORLEN Art & Science
Ponadto zgłoszeni zostali:
Piotr Alexewicz (pianista), Justyna Banaszczyk i Darek Pietraszewski (wydawcy, Pointless Geometry), Aleksandra Demowska-Madejska (altowiolistka), Mateusz Dubiel (pianista), Lubomir Grzelak (kompozytor), Paweł Horodyski (bas), Paweł Kapuła (dyrygent), Marta Kluczyńska (dyrygentka), Rafał Kłoczko (dyrygent), Karol Mossakowski (organista), Szymon Mechliński (baryton), Tomasz Ritter (pianista), Maria Sławek (skrzypaczka), Jacek Sotomski (kompozytor), Jakub Stefek (organista), Dorota Szczepańska (sopranistka)
Gala wręczenia Paszportów POLITYKI: 11 stycznia 2026 r. (transmisja na TVP2 oraz na profilach „Polityki” w mediach społecznościowych)
Pozostałe nominacje i lista zgłaszających: polityka.pl/paszporty
Materiały dla mediów: paszportypolityki.pl