Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Teatr

Wielki tyjater

Recenzja spektaklu: "Wielki Gatsby", reż. Michał Zadara

O miłości i pieniądzach: Barbara Wysocka (Daisy) i Michał Czachor (Gatsby) O miłości i pieniądzach: Barbara Wysocka (Daisy) i Michał Czachor (Gatsby) Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Gazeta
Uniwersalizacja sprowadza odkrycia Fitzgeralda do rangi banałów.

Piętrowa scenografia obraca się wokół własnej osi. Na górze jest taras domu Gatsby’ego z zespołem zabawiającym gości podczas hucznych imprez, na dole mieści się warsztat samochodowy z rozbitym autem bogaczy Toma i Daisy Buchananów i jedzącymi jajecznicę robotnikami w koszulach w kratkę. Salon bogaczy zaaranżowany w foyer teatru oglądamy na ekranach umieszczonych po obu stronach sceny. Aktorzy i statyści biegają po całym teatrze, na obrotówce „jeżdżą” samochody i motocykl, bohaterowie w pięknych kostiumach z Ameryki epoki jazzu prowadzą rozmowy na tle wyświetlanego na ekranach morza, pływają na dmuchanym materacu w basenie, gra muzyka, strzelają korki od szampana...

Francis Scott Fitzgerald za pomocą love story z wyższych sfer opisał Amerykę lat 20. i zdezawuował american dream. Michał Zadara dzieło pisarza zamierzał przełożyć na „tyjater”, wystawne widowisko „dla ludzi”: z wielkimi romansami, wielkimi pieniędzmi, slapsti­ckowym humorem, dużą obsadą, z wbudowanym w opowieść wątkiem krytycznym pokazującym podziały klasowe i dezawuującym mit awansu społecznego.

Nie do końca się udało. Siłą powieści Fitzgeralda był szczegół – konkretny czas i miejsce, nadające wagę krytyce stosunków społecznych. Tymczasem „tyjater” Zadary toczy się jednocześnie w Ameryce (bohaterowie, kostiumy) i w dzisiejszej Polsce (odwołania do gazetowych newsów). Wszędzie, czyli nigdzie, zawsze, czyli nigdy. Uniwersalizacja sprowadza odkrycia Fitzgeralda do rangi banałów: że arystokracja pieniądza tworzy zamknięty krąg, do którego wstępu nie ma reszta świata, z nuworyszami włącznie. Oraz że przeszłości nie można powtórzyć.

Francis Scott Fitzgerald, Wielki Gatsby, reż. Michał Zadara, Teatr Polski w Bydgoszczy

Polityka 25.2011 (2812) z dnia 14.06.2011; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Wielki tyjater"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną