Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty w okazyjnej cenie!

Subskrybuj
Teatr

Wieczna walka

Recenzja spektaklu: "Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię", reż. Michał Borczuch

Andrzej Kłak i Marta Zięba zmieniają ubrania i status społeczny. Andrzej Kłak i Marta Zięba zmieniają ubrania i status społeczny. Kamila Kubat / Agencja Gazeta
Ważnym elementem spektaklu jest zmiana charakteryzacji i kostiumów na oczach widzów: bohaterowie, zmieniając ubrania, zmieniają status społeczny, zyskują albo tracą szacunek świata i szansę na życiowy sukces.

W portowym hangarze w niebezpiecznej dzielnicy zachodniej metropolii koczują uchodźcy: Cecylia – stara Indianka (wspaniała Halina Rasiakówna), jej syn Karol (Andrzej Kłak) i córka Klara (Agnieszka Kwietniewska) oraz Fak (Marcin Pempuś) i Abad (nierozpoznawalna Małgorzata Gorol w grubych czarnych dredach, czarnych okularach, wojskowych drelichach i czapce rasta). Pewnego dnia pojawia się tam bogaty i zblazowany biały: Maurycy Koch (Wojciech Ziemiański) z kochanką i oferuje swojego Jaguara, złotego Rolexa i kartę kredytową w zamian za śmierć. Wymownym kontekstem dla spektaklu Michała Borczucha stał się wypadek łodzi wiozącej uchodźców z Afryki na włoską Lampedusę, jednak reżyserowi i dramatopisarzowi chodziło o coś więcej niż oczywiste podziały na bogatych białych i biednych kolorowych czy sentymentalizm. „Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię” to rodzaj hipnotycznego (wspaniała scenografia i gra światłem Katarzyny Borkowskiej) spektaklu-doświadczenia, umożliwiającego widzowi wejście w świat współczesnych uchodźców: ludzi bez przynależności, ratujących resztki godności poniżaniem innych, ludzi zmuszonych do wiecznej walki o coś i z kimś, zarówno z „obcymi”, jak i ze „swoimi”. Ważnym elementem spektaklu jest zmiana charakteryzacji i kostiumów na oczach widzów: bohaterowie, zmieniając ubrania, zmieniają status społeczny, zyskują albo tracą szacunek świata i szansę na życiowy sukces.

 

Bernard-Marie Koltès, Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię, reż. Michał Borczuch, Teatr Polski we Wrocławiu

Polityka 46.2013 (2933) z dnia 12.11.2013; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Wieczna walka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Spacerek pod lufą. Jak zwykli Polacy polują na myśliwych

Czy sprzeciw zwykłych obywateli może położyć kres polowaniom na zwierzęta? Sezon łowiecki właśnie się rozkręca.

Przemysław Ziemacki
03.10.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną