Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Księżna skandalistka

Recenzja spektaklu: „Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński

„Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński „Powder Her Face”, reż. Mariusz Treliński Krzysztof Bieliński / materiały prasowe
Koprodukcja Opery Narodowej z brukselskim Théâtre de la Monnaie to bardzo udany spektakl.

Smutna historia życia Margaret Campbell, księżnej Argyll, jednej z pierwszych brytyjskich celebrytek, znanej głównie z bujnego życia erotycznego, stała się w 1995 r., czyli parę lat po jej śmierci w nędzy i zapomnieniu, tematem debiutu operowego 23-letniego Thomasa Adèsa, dziś uznawanego za najsłynniejszego współczesnego kompozytora brytyjskiego. Jak sama bohaterka, tak i dzieło zostało wówczas uznane za skandalizujące (zwłaszcza z powodu dosłowności sceny erotycznej w środku utworu), ale zarazem znakomicie napisane. Adès stał się w świecie twórcą modnym i dobrze, że w końcu zapoznajemy się pomału z jego muzyką. A jest to muzyka bardzo zawiła i wobec wykonawców wymagająca, choć jednocześnie zawiera chwytliwe aluzje do stylistyki z przeszłości, poczynając od „Śmierci i dziewczyny” Schuberta po tanga Gardela i Piazzolli. Dobrze sobie z tymi trudnościami radzi kameralny zespół instrumentalny pod batutą Alejo Péreza, jak również importowani soliści: Allison Cook (mezzosopran, rola tytułowa), Kerstin Avemo (sopran), Leonardo Capalbo (tenor) i Peter Coleman-Wright (baryton). Boris Kudlička stworzył na scenie Opery Narodowej (na której mieści się również widownia) estetyczną przestrzeń. Mariuszowi Trelińskiemu temat dzieła jest bliski i to jest widoczne, choć nie byłby sobą, gdyby nawet we współczesnej treści czegoś nie zmienił (w owej osławionej scenie erotycznej pojawia się na scenie stacja benzynowa, podczas gdy tekst wyraźnie mówi o pokoju hotelowym). W sumie jednak ta koprodukcja Opery Narodowej z brukselskim Théâtre de la Monnaie to jeden z bardziej udanych jego spektakli.

Thomas Adès, Powder Her Face, reż. Mariusz Treliński, Opera Narodowa

Polityka 21.2015 (3010) z dnia 19.05.2015; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Księżna skandalistka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną