Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Faszyści i finansiści

Recenzja spektaklu: „Wyznawca”, reż. Natalia Korczakowska

Robert Wasiewicz i Mateusz Król – jedna postać w dwóch osobach Robert Wasiewicz i Mateusz Król – jedna postać w dwóch osobach Katarzyna Chmura-Cegiełkowska / materiały prasowe
Ambitny zamysł rozpłynął się w serii pretensjonalnych, rodzajowych scenek, rozgrywanych w koszmarnej scenografii.

„Wyznawca” Natalii Korczakowskiej przypomina opisaną przez „New York Timesa” i sfilmowaną przez Henry’ego Beana („Fanatyk” z 2001 r. z Ryanem Goslingiem) historię Daniela Burrosa, ukrywającego żydowskie pochodzenie sekretarza Amerykańskiej Partii Nazistowskiej i „Wielkiego Smoka” Ku-Klux-Klanu na stan Nowy Jork w latach 60. W spektaklu dwoistość i skomplikowanie postaci ma oddać rozdzielenie jej między dwóch aktorów: blondyna w mundurze nazistowskim (Mateusz Król) i ciemnowłosego mężczyznę w jarmułce (tancerz Robert Wasiewicz). Drugim bohaterem spektaklu jest dziennikarz „NYT”, John McCandlish Phillips (Wojciech Żołądkowicz), który opisał sekret Burrosa, mimo że chłopak groził samobójstwem. Philips nie krył się z radykalizmem katolickim, wierzył, że Bóg osobiście wyznaczył mu misję walki ze złem liberalizmu. Tłem dla ich wystąpień jest amerykańska klasa średnia, marząca o rządach silnej ręki, o faszyzmie wolnorynkowym, bez brzydkiego antysemityzmu. Podczas trzygodzinnego spektaklu wysłuchamy również monologu polskiego Żyda ocalonego z Holocaustu (z „Łaskawych” Littella) oraz obejrzymy wideo ze śpiewanym staropolskim dialogiem pasyjnym „O ofiarowaniu Izaaka”. Dla Daniela opowieść o Abrahamie, w akcie ślepego posłuszeństwa Bogu zdolnym zamordować syna, jest symbolem słabości wierzących. Dla reżyserki – przestrogą przed fanatyzmem w ogóle.

Przedstawienie powstało w ramach Festiwalu Gorzkie Żale/Nowe Epifanie. Mogło być gorzkim komentarzem do aktualnego religijno-patriotycznego wzmożenia w Polsce, jednak ambitny zamysł rozpłynął się w serii pretensjonalnych, rodzajowych scenek, rozgrywanych w koszmarnej scenografii.

Wyznawca, reż. Natalia Korczakowska, Teatr Studio w Warszawie i Centrum Myśli Jana Pawła II

Polityka 9.2016 (3048) z dnia 23.02.2016; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Faszyści i finansiści"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną