Teatr

Brunatna fala

Recenzja spektaklu: „Pożar w Burdelu. Herosi transformacji i miecz Chrobrego”, reż. Maciej Łubieński i Michał Walczak

W dramatycznych pozach stoją Andrzej Konopka (Burdeltata) i Agnieszka Przepiórska (HGW) W dramatycznych pozach stoją Andrzej Konopka (Burdeltata) i Agnieszka Przepiórska (HGW) Kasia Chmura-Cegiełkowska / materiały prasowe
Odcinek 30. „Pożaru w Burdelu” należy do najlepszych w dorobku trupy Walczaka i Łubieńskiego.

Tempo nie spada ani na chwilę, a akcja rozpościera się od mroków średniowiecza po mroki XXI w. Motywem przewodnim jest transformacja ustrojowa, której obrońcy, superbohaterowie dowodzeni przez Balcero, walczą z prawicową, coraz silniejszą narracją, są Bękarty transformacji i tsunami polskości: „Okrągły Stół na stosie się dopala, Brunatna fala, Brunatna fala”. W samym Burdelu też zmiany. Burdeltata czuje się zmęczony, postanawia usunąć się w cień i zrobić miejsce młodym, co kończy się zmianą Le Bordel Artistique w Le Bordel Patriotique. Po drodze właściciela zmienia Szczerbiec, miecz Chrobrego, co tak wkurza Kupałę, że grozi odwołaniem nocy Kupały, a to może mieć katastrofalne skutki dla polskiej płodności. W tym „wieczorze magii i ściemy będą endecy, będą syreny” – i naprawdę trudno o lepszą gwarancję emocjonującego i śmiesznego boju o Polskę. Włączą się do niego także bohaterki serialu „Dziewczyny z Charlotty”. Dotąd zajęte piciem latte i rozkminą, doznają przebudzenia i zakładają punkową grupę Żelazne Waginy.

Oprócz tego wszystkiego w niemal dwugodzinnym programie występują również: grająca szafa generała, Leśne Ruchadło, Lech Wałęsa i malutki Andrzejek, który wyrasta na Suwerena. Jest rozwiązanie tajemnicy Magdalenki i song policjantów marzących o „wzięciu nas za mordę”. Oraz tylko w Burdelu możliwe płynne połączenie „Króla Leara” z grzybem zjadającym banany i wysypem kleszczy w śródmieściu Warszawy.

Maciej Łubieński i Michał Walczak, Pożar w Burdelu. Herosi transformacji i miecz Chrobrego, Teatr WARSawy

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Mistrz efektów specjalnych. Leonardo da Vinci na dworze mediolańskich władców

Na mediolańskim dworze Sforzów odpowiadał za rozrywki: widowiska, turnieje, bankiety.

Anna Brzezińska
21.05.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną