Człowiek z armatą
Recenzja spektaklu: „Bem! Musical o patriotach i renegatach”, reż. Michał Walczak
Zaczyna się przyciężkawo, akademijnie, Polska – hoża, przaśna dziewoja niczym z teledysków Donatana – obchodzi setne urodziny. Sekretem jej młodego wyglądu, twierdzi, są przerwy w byciu, np. w 1968 r. jej nie było… Jednak z każdą kolejną sceną jest ciekawiej i dowcipniej, Polska (Magdalena Placek-Boryń) ma wspaniały głos, wtóruje jej reszta dobrze dobranej obsady. Świetnie radzi sobie także Mariusz Drężek w roli zakochanego w armatach Bema, wyciągniętego z islamskiego raju z objęć 72 hurys i jednego hurysa, by dla Polski na nowo przeżywać szalony miks przeszłości (bitwy, powstanie listopadowe, Wielka Emigracja, Wiosna Ludów, przejście na islam) i teraźniejszości – ekshumacji, podziałów na bohaterów i renegatów, zamknięcia na obcych i świat.
Maciej Łubieński, Bem! Musical o patriotach i renegatach, reż. Michał Walczak, Pożar w Burdelu, Teatr Syrena w Warszawie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach