– Choć wciąż kontynuowana jest tradycja klasycyzującego grania Szekspira – mówi teatrolog prof. Andrzej Żurowski, konsultant artystyczny festiwalu – coraz liczniejsze są przedstawienia trawestujące teksty mistrza. Niezwykle ważny jest nurt „Szekspira etnicznego”, pokazujący go w mitologiach innych niż angielska, do głosu dochodzi też nurt genderowego odczytywania Szekspira. Osłabł za to – najsilniejszy w drugiej połowie XX w. – nurt czytania politycznego.
Zgodnie z tą diagnozą między 2 a 12 sierpnia obejrzeć będzie można w Gdańsku spektakle różnorodne. Niemieckiego „Otella” w reż. Luka Percevala ze znaną choćby z roli Sophie Scholl Julią Jentsch. „Ryszarda II” – tragedię o nadużyciach władzy przywiezioną przez Teatr Lit Moon z Santa Barbara w Kalifornii. Wykorzystujący elementy estetyki cyrkowej spektakl „Romeo&Juliet – Love is in the Air” z Rejkiawiku. Odwołujący się do wschodnich wierzeń ludowych „Sen nocy letniej” z Korei Południowej. Monodram przygotowany na podstawie „Króla Leara” w wykonaniu aktora z Turkmenistanu.
Do tego trzy prezentacje z Polski: „Romeo i Julia” z Jeleniej Góry w reż. Krzysztofa Rekowskiego, legnicki „Otello” w reż. Jacka Głomba i ostatnia premiera gdańskiego Teatru Wybrzeże „Tytus Andronikus” Moniki Pęcikiewicz.
Szczegóły: www.teatr-szekspir.gda.pl