Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Nie tylko Powstaniec

Recenzja wystawy „Notatki z przestrzeni”

Suka, 1957 r. Suka, 1957 r. Jan Gaworski/CRP Orońsko / materiały prasowe
Miejsce we wdzięcznej pamięci narodu zdobył sobie rzeźbą Małego Powstańca, będącą jedną z atrakcji stołecznej Starówki.

Ale oczywiście nie z tego powodu zdecydowano się na dużą retrospektywną wystawę. Dorobek Jarnuszkiewicza jest bowiem ogromny, jak przystało na długie życie w burzliwych czasach (1919–2005), i ciekawy, bo stanowi doskonałą ilustrację opowieści o twórczej ewolucji, artystycznych poszukiwaniach i eksperymentach, estetycznych przemianach. Do tego stopnia, że zwiedzając wystawę, można odnieść wrażenie, że to ekspozycja zbiorowa, pokazująca dzieła kilku artystów. Tworzących raz w duchu socrealizmu, kiedy indziej pełnego emocji ekspresjonizmu (świetna „Suka” i „Marcinelle”), biomorfizmu lub eleganckiej, chłodnej abstrakcji, a nawet chrześcijańskiej metafizyki. Aż po mocną w wyrazie pracę „Kagańce”, będącą jakąś formą syntezy wcześniejszych doświadczeń. Zmieniała się poetyka prac, niezmienna pozostawała pasja wyrażania, otwartość na świat i potrzeba dobrania środków, które podążą za myślą. Jarnuszkiewicz całe życie szukał. Czy znalazł?

Jerzy Jarnuszkiewicz. Notatki z przestrzeni, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, do 17 kwietnia

Polityka 6.2017 (3097) z dnia 07.02.2017; Afisz. Premiery; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Nie tylko Powstaniec"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną