Ludzie i style

Keira z komina

Koniec Photoshopa? Znana aktorka w sesji bez retuszu

Facebook
Bez mała przez cały świat, a przynajmniej ten internetowy, przetacza się nowa fala dyskusji, czy wolno i warto retuszować zdjęcia. Keira Knightley zastrzegła, że nie życzy sobie Photoshopa przy okazji sesji zdjęciowej, w której wystąpiła topless.

Retuszuje się zwłaszcza kobiece ciało, gdy ono coś reklamuje (zazwyczaj ubrania, bieliznę, kosmetyki, choć zdarza się, że i blachy na dachy). Często poprawki sięgają tak daleko, że ciało w swej chudości i gładkości staje się nieprawdopodobne. Programów upiększających fotografie jest dużo, lecz właśnie Photoshop symbolizuje tę powszechną od lat praktykę.

Sprawa jest nabrzmiała, angażują się w nią polityczki i rozmaite ruchy społeczne, wytoczono już argumenty najgrubszego moralnego kalibru, że to propaganda anoreksji i generalne naruszanie godności kobiety jako istoty ludzkiej, z definicji niedoskonałej. Niektórzy postulują wręcz zakaz retuszowania. Modne się zrobiło deklarować, że „my nie retuszujemy”. Ostatnio nowego impulsu tej batalii dostarczyły piękne, artystyczne fotografie topless znakomitej aktorki Keiry Knightley autorstwa Patricka Demarchelier’a, jak mocno podkreślono „nie-foto-szopowane”.

Czy rzeczywiście mamy do czynienia z jakimś etycznym i estetycznym przełomem? Wydaje się raczej, że ta manifestacyjna wierność oryginałowi jest takim samym zabiegiem marketingowym, jak reklamowanie jaj jako wiejskich czy szynki „z komina”. Zabiegiem, który okazał się skuteczny także w dziedzinie handlu tekstyliami, skoro np. pewna amerykańska firma bieliźniarska, od kiedy nie usuwa ze zdjęć modelek tatuaży, blizn i brodawek, zwiększyła roczne obroty o 9 proc. Półnagie zdjęcia jakiejkolwiek gwiazdy nie zwróciłyby już pewnie specjalnej uwagi, ale obietnica „otrzymasz produkt naturalny” skusi wielu.

Współczesność jest zorganizowana według reguł kupna-sprzedaży. I nic nie wskazuje, by miało się to szybko zmienić (a już na pewno nie za sprawą ewentualnej penalizacji retuszu). W tej logice wszystko jest towarem – stanik, szynka, lecz również człowiek, również artystka. Photoshop to tylko jedno z narzędzi stosowanych w sztuce handlowej. Chwilowo się ono przejadło, ot tyle.

Niżej sesja do magazynu „Interview”. Keira Knightley pozuje topless i bez retuszu:

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Czy wiesz, skąd pochodzi to, co nosisz?

Firmy odzieżowe (i nie tylko) lubią zapewniać, że są społecznie odpowiedzialne. Pora im powiedzieć: sprawdzam. Zwłaszcza w czasach pandemii.

Jędrzej Dudkiewicz
28.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną