10 niebanalnych sposobów na usprawnienie pamięci
Podobnie jak inne części naszego ciała, możemy trenować i pobudzać także mózg. Pamięć na przykład da się usprawnić na różne (czasem nietypowe) sposoby.
gainesvillescene/Tumblr

Chwile zapomnienia się zdarzają i dotyczą niekiedy zupełnie prozaicznych spraw: gubimy (z oczu) na przykład kluczyki do samochodu, zapominamy, po co właściwie weszliśmy do pokoju, albo z czego się nie wywiązaliśmy w ramach obowiązków służbowych.

Można oczywiście tłumaczyć to roztargnieniem czy nadmiarem pracy. Ale takich niekomfortowych (dla siebie i otoczenia) sytuacji chciałoby się jednak czasem uniknąć.

I da się! Bo pamięć można poprawić, i to nie wydając pieniędzy na suplementy czy wyciągi z roślin o nie do końca zbadanej skuteczności.

Poniżej kilka prostych (i zupełnie darmowych) sposobów na usprawnienie pamięci:

1. Zgadywanie

Eksperyment Memprize, w którym wzięło udział tysiące internautów, wykazał, że lepszym sposobem na zapamiętywanie jest zgadywanie niż pytanie kogokolwiek o konkretnie rozwiązania.

Próba odgadnięcia imienia nowo poznanej osoby albo znaczenia słówka podczas nauki języka lepiej utrwala je w naszej pamięci – zwłaszcza gdy się mylimy! Nasz mózg bowiem lepiej odbiera i „zapisuje” błędy, które popełniamy, i stara się ich unikać w przyszłości.

2. Powtarzanie

Dotyczy to szczególnie uczniów i studentów. Mało kto jest w stanie po jednokrotnym przeczytaniu zapamiętać cały materiał. I nie dotyczy to tylko uczenia się wiersza, ale także prób opanowania materiału do egzaminu. Najnowsze badania przeprowadzone przez Eda Cooke'a z Uniwersytetu w Oksfordzie dowodzą, że, aby coś skutecznie i trwale zapamiętać, każdą informację należy powtórzyć, bagatela, 30 razy.

3. Myślenie przestrzenne

Ludzki mózg lepiej zapamiętuje przestrzenie, a więc dobrą metodą na zapamiętywanie jest powiązanie nowego pojęcia z konkretnym miejscem w pokoju czy mieszkaniu. Mogą to być nawet najprostsze, ale i najdziwniejsze skojarzenia. Tę metodę dobrze znają zwłaszcza zwolennicy rozmaitych technik mnemotechnicznych.

4. Otaczanie się odpowiednimi... zapachami

Badania opublikowane w magazynie branżowym „International Journal of Neuroscienceprzyniosły ciekawe rozstrzygnięcia: grupa badanych przebywająca w komorze, gdzie aplikowano zapach rozmarynu, miała lepsze wyniki w zapamiętywaniu nazw, imion i pakietów informacji niż grupa, której tego bodźca zapachowego odmówiono.

Przeciwne działanie odnotowano w komorze wypełnionej zapachem lawendy. Olejki eteryczne uwalniane przez rośliny pobudzają aktywność części mózgu odpowiedzialnych za pamięć i koncentrację. Może warto przenieść doniczkę z rozmarynem z kuchennego parapetu na biurko?

5. Jedzenie produktów bogatych w przeciwutleniacze

To stwierdzenie bardzo często występuje w poradach dotyczących metod powstrzymywania starzenia się skóry, ale dotyczy to również naszego mózgu. Jedzenie jabłek, bananów, zielonych warzyw, marchwi, czekolady, orzechów i ryb dostarcza bardzo dużo związków neutralizujących wolne rodniki, które biorą udział w procesach starzenia. Dodatkowo obecność kwasów Omega-3, które znajdziemy głównie w rybach, usprawnia pracę mózgu.

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj