Ludzie i style

Piękno w cieniu uchodźców 

Cannes 2017: triumf kina myślącego

Główna uroczystość uświetniająca jubileusz 70-lecia przypadła na dzień ogłoszenia tragicznej wiadomości o zamachu w Manchesterze. Zamiast fajerwerków i szampańskiego nastroju delegacja zdobywców Złotych Palm oddała hołd zamordowanym oraz ich rodzinom. Główna uroczystość uświetniająca jubileusz 70-lecia przypadła na dzień ogłoszenia tragicznej wiadomości o zamachu w Manchesterze. Zamiast fajerwerków i szampańskiego nastroju delegacja zdobywców Złotych Palm oddała hołd zamordowanym oraz ich rodzinom. Jean-Paul Pelissier/Reuters / Forum
Zasłużona Złota Palma dla błyskotliwej komedii „The Square” Rubena Östlunda to triumf kina myślącego, mającego ambicję zabierania głosu w najważniejszych sprawach, niekoniecznie związanych z bieżącą polityką.
Ruben Östlund cieszy się ze zwycięstwa, z tyłu Juliette Binoche i Pedro Almodovar.Sebastien Nogier/EPA/PAP Ruben Östlund cieszy się ze zwycięstwa, z tyłu Juliette Binoche i Pedro Almodovar.

Spodziewano się w Cannes trochę innego werdyktu, wyraźniej podkreślającego, czym żyje współczesny świat, uwikłany w nierozwiązywalne problemy z uchodźcami, dramatycznie odczuwający radykalizację nastrojów społecznych, zmagający się z budowaniem murów między narodami. „The Square” pozornie wydaje się dziełem pięknoducha poświęcającego uwagę rytuałom i konformizmowi szeroko rozumianego środowiska artystycznego, ludzi bogatych, oderwanych od rzeczywistości, niemających odwagi brać odpowiedzialności za to, co robią.

Polityka 22.2017 (3112) z dnia 30.05.2017; Ludzie i style; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Piękno w cieniu uchodźców "

Czytaj także

Świat

NIEMCY: Berlin ciągnie do Moskwy

Osiem dekad po pakcie Ribbentrop-Mołotow w Niemczech rośnie presja na kolejną odwilż w relacjach z Rosją. Działania polskiego rządu raczej nie studzą tego zapału.

Adam Krzemiński
02.09.2019