Jeszcze kilka lat temu wiele osób rozważało zmianę stylu życia i rezygnację z posiadania telewizora. Dziś dla części z nich nie jest to już takie oczywiste. Powód jest prosty – obecnie telewizor to coś więcej niż telewizja. Internet otworzył nas na nowe sposoby dostępu do treści i uniezależnił od klasycznej telewizyjnej ramówki. Dzięki serwisom VoD (eng. Video On Demand; wideo na żądanie), takim jak Netflix, HBO GO czy polski player.pl możemy oglądać co i kiedy chcemy na własnych zasadach. A chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że filmy i seriale najlepiej ogląda się na dużym ekranie i w wysokiej jakości obrazu. Dowody? Samsung, jeden z największych graczy w branży sprzedał w pierwszym półroczu tego roku najwięcej telewizorów od 6 lat, a większość z nich można podłączyć do Internetu.
Firma od wielu lat przeznacza duże środki na innowacje w telewizorach i ma tego realne efekty. W skali globalnej Samsung zakończył pierwsze półrocze z ponad 30 proc. udziałem w rynku telewizorów, co jest najlepszym wynikiem od 2013 roku[1]. W Polsce, po pierwszym półroczu br. firma jest liderem zarówno w ujęciu ilościowym (ponad 25 proc.), jak i wartościowym (ponad 32 proc.)[2]. Polacy nie tylko chętnie kupują sprzęt koreańskiego giganta ale także chętnie go rekomendują. Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia[3] wynika, że telewizor Samsung poleciłoby 67 proc. Polaków w wieku 18-65 lat.
Niektórzy z nas pewnie jeszcze pamiętają czasy kiedy wieczorem cała rodzina zasiadała przed telewizorem, aby obejrzeć wiadomości, wieczorynkę czy kolejny odcinek serialu. I chociaż miało to swój urok, zupełnie nie pasuje do współczesnego stylu życia. Czas stał się jednym z najcenniejszych zasobów jakim dysponujemy i nie lubimy go marnować. Jako użytkownicy elektroniki jesteśmy coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i coraz odważniej stawiamy nowe wyzwania przed producentami sprzętu.
Wygrywają ci, którzy są w stanie zaprojektować technologie zintegrowane, łączące zdobycze (ale i wyzwania) różnych produktów i usług w ramach kompletnego ekosystemu. Wspomniany już Samsung ciągle podnosi poprzeczkę. W 2018 roku na rynek trafił pierwszy telewizor QLED 8K tego producenta, który nie tylko zaoferował nieosiągalną dotychczas rozdzielczość, ale rozwiązał także problem jakości treści. Sztuczna inteligencja, mocny procesor i skalowanie obrazu do rozdzielczości bliskiej 8K przenoszą widzów na zupełnie nowy poziom wrażeń wizualnych. Co ważne nie ma znaczenia czy materiał pochodzi z Internetu, czy jest to telewizja cyfrowa, konsola do gier czy też własne nagrania[4] - różnica jest widoczna gołym okiem.
Dziś telewizor należy traktować jako nowoczesną platformę domowej rozrywki, która ma spełniać potrzeby wszystkich użytkowników. W zależności od okoliczności duży ekran telewizora z podłączonym soundbarem zastępuje nam kino i przenosi nas do filmowego świata, staje się nośnikiem wspomnień, gdy wraz z bliskimi oglądamy zdjęcia z wakacji, lub może być niezastąpionym towarzyszem podczas samotnych gamingowych wieczorów.
[1] Według danych IHS Markit; 21 sierpnia 2019 r. oraz informacji serwisu Business Korea.
[2] W oparciu o raporty dot. sprzedaży detalicznej międzynarodowej firmy badawczej; za okres styczeń 2017 – lipiec 2019.
[3] Omnibus CAWI przeprowadzony przez ARC Rynek i Opinia, próba N= 1000 Polaków w wieku 18-65 lat, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania i region GUS, sierpień 2019.
[4] Efekty mogą się różnić w zależności od typu materiałów oraz ich formatu. Skalowanie może nie działać na materiały przesyłane z komputera oraz w niektórych przypadkach przy włączonym Trybie Ambient lub Gra