Ludzie i style

Mistrzowie piłkarskiego Instagrama pochodzą z Holandii

Z Instagrama @433 Z Instagrama @433 Instagram
W morzu piłkarskich mediów społecznościowych nie ma obecnie większej ryby. Jak tej niewielkiej z początku firmie z Holandii udało się osiągnąć taki status?

Na swoich kanałach mają ponad 40 mln obserwujących użytkowników. Ich wpisy komentują Robert Lewandowski i Kylian Mbappe. Kluby i ligi piłkarskie szukają sposobów na nawiązanie z nimi współpracy, a posty na samym Instagramie są wyświetlane ponad miliard razy tygodniowo (tak, 1 000 000 000 razy). W morzu piłkarskich mediów społecznościowych nie ma obecnie większej ryby niż @433. Jak niewielkiej z początku firmie z Holandii udało się osiągnąć taki status?

Zaczęło się w 2012 r. od twitterowego konta @433NL, publikującego piłkarskie treści po holendersku i skupionego głównie na tamtejszej Eredivisie. Co jeszcze wydarzyło się w tym roku w świecie mediów społecznościowych? Otóż w kwietniu Mark Zuckerberg ruszył na spore zakupy, z których wrócił uboższy o około miliard dolarów, za to z prężnie rozwijającą się nową platformą w kieszeni – Instagramem.

Wyświetl ten post na Instagramie.

#PicsOfTheDecade

Post udostępniony przez 433 (@433)

Jeden z najpopularniejszych postów w historii @433 (wyżej) zebrał ponad 2 mln polubień i został wyświetlony ok. 20 mln razy.

Wsiąść do wirtualnego Pendolino

Instagram nabrał wtedy dodatkowego rozpędu, a założyciele @433 szybko dostrzegli jego potencjał i włączyli się do gry w idealnym momencie. Do holenderskiego Twittera dołączyło anglojęzyczne konto na Instagramie z krótkimi, chwytliwymi postami, zrozumiałymi dla zdecydowanej większości mieszkańców kraju. Konto dotyczące Eredivisie zostało na Twitterze – gdzie wkrótce również przekształciło się na anglojęzyczne – a Instagram został okrętem flagowym firmy określającej się dziś jako „Home of Football”, dom futbolu.

Kiedy zauważyliśmy, jak błyskawicznie rozwija się Instagram i ilu zyskujemy tam odbiorców, szybko stał się on naszym priorytetem. Było to nadal relatywnie nowe medium, więc załapaliśmy się na największą falę wzrostów. Dziś jest podobnie z TikTokiem. Kto wszedł tam wcześnie, mógł liczyć na bardzo szybkie zbudowanie dużej bazy użytkowników, z czego też skorzystaliśmy – mówi Anton Jongeling, związany z @433 prawie od jego początków, a od 2020 r. odpowiedzialny za social media i oficjalne partnerstwa.

Sieć dla piłkarza i kibica

Od szybkiego wejścia w Instagrama do 30 mln obserwujących i miliarda wyświetleń wiedzie jednak długa i wyboista droga. Kluczem do sukcesu stały się publikacje wideo tworzone przez samych użytkowników oraz zaangażowanie piłkarzy, z upływem czasu tych o coraz większej sławie i statusie. W postach @433 nie znajdziemy informacji o zawodniku prowadzącym samochód po pijanemu, przyłapanym na zapraszaniu prostytutek do pokoju hotelowego czy wyrzuconym z reprezentacji za uderzenie żony. Prezentowane są wyłącznie pozytywne, luźne, ewentualnie zabawne treści, które sam piłkarz z chęcią zobaczy w internecie, polubi i udostępni.

Kiedy piłkarz widzi, że budujemy jego pozytywny wizerunek, jest bardziej skłonny obserwować nasze konto i się zaangażować. Możemy wtedy wejść z nim w interakcję i podtrzymywać raz nawiązaną więź. Na obecnym poziomie, przy kilkudziesięciu milionach obserwujących, wzmianka na koncie @433 pomaga budować też osobiste social media zawodnika – tłumaczy Jongeling.

Wybrane konta piłkarskie z największą liczbą obserwujących na Instagramie (w milionach):

Przejęcie konta na jeden dzień przez bramkarza Olympique Marsylia? Konkurs dla obserwujących, w którym nagrodą jest podpisana koszulka Francka Ribery’ego z Bayernu Monachium? Marco Asensio z Realu Madryt i Sergio Aguero z Manchesteru City występujący w organizowanym przez @433 podczas pandemii turnieju FIFA 20? Żaden problem. Zaangażowanie takich nazwisk dobitnie pokazuje, jak ważne w social mediach mogą być relacje oparte na wzajemnym budowaniu pozytywnego wizerunku.

Jednak nie tylko piłkarze czerpią korzyści z interakcji z @433. Oficjalne partnerstwa z niemiecką Bundesligą, amerykańską MLS, ligą portugalską czy rosyjską dla @433 to źródło dodatkowego, w pełni legalnego kontentu. Dla lig to dodatkowa ekspozycja w internecie na poziomie, którego nie byłyby w stanie osiągnąć własnymi kanałami. Do tego przy okazji ważnych meczów w ligach lub europejskich pucharach dochodzą relacje w stories prosto ze stadionów, prowadzone przez „animatorów” @433. Do grona lig współpracujących i regularnie pojawiających się w głównym kanale zalicza się także PKO Bank Polski Ekstraklasa. Również ze względu na te partnerstwa na Instagramie @433 nie znajdziemy wideo, do których firma nie uzyskała praw lub zgody na publikację.

Czytaj też: Zawodnik covid z numerem 19 na koszulce

Wyświetl ten post na Instagramie.

Can't hit them more top corner than that @kuba.blaszczykowski @ekstraklasa_official

Post udostępniony przez 433 (@433)

Moment instagramowej sławy

Co wyróżnia @433 i bardziej niż cokolwiek innego pomaga budować społeczność? To szansa na pojawienie się w postach dla początkujących piłkarzy, freestyle’rów czy zwykłych amatorów grających z kolegami na orlikach. Autorskie wideo można wysłać mailem, za pomocą strony, wiadomości prywatnej czy po prostu oznaczając @433 w swoim poście. Jeśli jego potencjał zostanie pozytywnie oceniony, każdy z nas ma szansę na moment instagramowej sławy.

Dostajemy więcej filmów, niż jesteśmy w stanie obejrzeć i zweryfikować. Zgłoszenia otrzymuję nawet w wiadomościach na prywatnym koncie, czasami ludzie wyszukują moich znajomych, którzy nie mają nic wspólnego z 433, i proszą o przekazanie mi nagrania. W ciągu ostatnich 10 minut na głównym koncie dostaliśmy ponad 20 wiadomości prywatnych, to pokazuje skalę zaangażowania naszej społeczności – opowiada Anton Jongeling.

Czytaj też: Czy orliki są bezpieczne dla zdrowia?

Więcej fanów niż polskich internautów

Jak w takiej sytuacji szukać nowych dróg rozwoju? Krótkie, angażujące materiały wideo pozostają kluczowe. Jako uzupełnienie w ostatnich miesiącach powstało @433studios, tworzące własne treści w formie minidokumentów, trwających oczywiście... 4 minuty i 33 sekundy. Gigant ma też za sobą pierwszą oficjalną transmisję meczu ligi rosyjskiej. Wejście na rynek praw i transmisji mediowych to jednak temat na zupełnie inną rozprawkę.

Krótkie wideo z 2016 r. autorstwa jednego z założycieli @433 pokazuje, co dzieje się z telefonem administratora, który nie wyłączy powiadomień push.

Warto pamiętać, że od czasu tego nagrania konto @433 urosło ponadtrzykrotnie i dziś jego baza użytkowników jest większa niż liczba internautów w Polsce.

Czytaj też: Dlaczego młodzież w Holandii jest najszczęśliwsza w Europie?

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

56. Czy tzw. żołnierze wyklęci są powodem do dumy?

Rafał Wnuk
10.07.2018
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną