Ludzie i style

Jak spać, żeby się dobrze wyspać?

Materiały klienta
Zdrowy sen to gwarancja aktywnie spędzonego dnia w dobrym nastroju i z przyjaznym nastawieniem do otoczenia. Jednak nie zawsze jest nam dany taki właśnie spokojny nocny wypoczynek.

Od czego to zależy i jak poprawić jakość snu, aby móc wypocząć nocą i obudzić się w pełni sił oraz chęci do działania?

Dlaczego jakość snu jest ważna?

Od tego, czy prześpimy noc spokojnie oraz zadbamy o odpowiednią ilość snu, zależy przede wszystkim nasze samopoczucie. Jeśli nasz sen będzie zaburzony możemy gorzej radzić sobie z sytuacjami trudnymi i wymagającymi spokojnej analizy oraz dobrego nastawienia. Niskiej jakości sen to także łatwa irytacja nawet drobnostkami, którymi, gdy tylko bylibyśmy wyspani, w ogóle byśmy się nie przejęli.

Jakość snu wpływa także na naszą efektywność i wyniki osiągane w pracy. Jeśli się nie wyśpimy nasz mózg słabiej będzie radził sobie z koncentracją czy skupieniem uwagi. Możemy też odczuwać kłopoty z zapamiętywaniem, spostrzegawczością, a także logicznym myśleniem. Niewyspani nie będziemy kojarzyli faktów, a zapamiętanie jakiejkolwiek nowej informacji będzie niemal niemożliwe. Spadnie też nasz poziom kreatywności. Będziemy działali wolniej, a przez to mniej wydajnie. Przedłużające się kłopoty z jakością snu mogą też pogorszyć naszą odporność, a gdy zachorujemy choroba będzie trwała o wiele dłużej.

Inne konsekwencje, jakie możemy odczuć mogą też dotyczyć pogorszenia naszej ogólnej kondycji i sprawności. Ponadto długotrwałe niewyspanie grozi spadkiem nastroju, a nawet wystąpieniem depresji. Kiedy gorzej śpimy w ciągu dnia o wiele łatwiej odczuwamy zmęczenie. Aby się pobudzić i dodać sobie sił i energii sięgamy po dodatkowe dawki kawy i napojów energetyzujących – co w efekcie osłabia nasze serce i wpływa negatywnie na układ nerwowy. Ponadto niewyspany, zmęczony organizm domaga się częstszych dawek jedzenia, a także porcji cukru, który traktuje, jako źródło energii. W konsekwencji może to doprowadzić do kłopotów z utrzymaniem wagi.

Materiały klientasenpo_02

Jakie elementy decydują o jakości snu?

O jakości naszego snu decyduje szereg różnego rodzaju czynników. Najważniejsze z nich to:

  • styl życia – spokojny, w ciągłym biegu czy pełen stresu;
  • dieta – spożywanie sporej ilości cukru i nie stronienie od alkoholu i innych używek;
  • aktywność fizyczna – jest ona niezwykle ważna, ponieważ dzięki ruchowi nasz organizm łatwiej się relaksuje, a to sprzyja spokojnemu snu;
  • miejsce i warunki w jakich będziemy spać;
  • przestrzeganie podstawowych zasad higieny snu.

Jak poprawić jakość snu?

Nie istnieje jeden konkretny przepis, który po zastosowaniu poprawi komfort i jakość naszego snu. Wiele w tej kwestii zależy od naszego trybu życia, ale również tego, czy i jakie zmiany możemy wprowadzić. Poniżej przedstawiamy kilka prostych zasad od których warto zacząć.

Zadbajmy o nowe rytuały.

Jakość naszego snu zależy w dużym stopniu od rutyny, którą sobie narzucimy. Dotyczy ona między innymi godzin kładzenia się spać i wstawania oraz czynności, jakie pomogą nam zasnąć. Dzięki nim organizm automatycznie będzie przestawiał się w tryb odpoczynku, co ułatwi zasypianie.

Zmieńmy swoje nawyki żywieniowe.

Aby dobrze spać warto zmienić pewne nawyki żywieniowe. Na przykład jeśli lubimy pić kawę, powinniśmy zmniejszyć jej ilość i zadbać o to, by ostatnią filiżankę spożyć nie później niż 2 godziny przed pójściem spać. To samo dotyczy słodyczy, które przez długi czas nie pozwolą organizmowi wyciszyć się i przestawić w stan uśpienia. Warto też pamiętać, aby kolacja była lekka, jak najmniej doprawiona oraz spożyta najpóźniej 3-4 godziny przed snem. Położenie się do łóżka po obfitym posiłku i z uczuciem pełnego czy ciężkiego żołądka z pewnością nie wpłynie pozytywnie na nasz sen.

Zadbajmy o chwilę relaksu przed pójściem spać.

Jakość snu możemy też poprawić serwując sobie przed snem chwilę relaksu i odprężenia. Dzięki będzie nam się spokojniej i dłużej spało. Wyciszone: organizm i emocje ułatwią nam natomiast szybsze zaśnięcie. Zrelaksowani przed snem „fundujemy” sobie również pełen dobrej energii poranek.

Wymieniamy wyposażenie sypialni.

Aby lepiej sypiać powinniśmy też przyjrzeć się dokładniej wyposażeniu naszej sypialni. W razie potrzeby powinniśmy je wymienić, odwiedzając jakiś dobrze wyposażony sklep z łóżkami oraz akcesoriami sypialnianymi. W pierwszej kolejności powinniśmy kupić nowy materac, taki, który podniesie komfort naszego nocnego wypoczynku i zadba o nasze zdrowie oraz samopoczucie. Tego typu materace znajdziemy między innymi w firmowym sklepie SENPO. Jest to polski, uznany na rynku producent materacy i łóżek wysokiej jakości. Dodajmy, że w momencie braku pewności co do słuszności wyboru materaca sklep służy fachowym doradztwem. Warto też wymienić pościel – również na taką o właściwościach prozdrowotnych jak na przykład poduszki ergonomiczne czy kołdry hipoalergiczne. Są one dostępne także w sklepie SENPO.

Słowem podsumowania – jeśli chcemy się naprawdę wysypiać dobrze co noc, powinniśmy przede wszystkim zadbać o swoją wygodę w czasie nocnego wypoczynku. Musimy też baczniej przyjrzeć się swoim przyzwyczajeniom, bo być może to właśnie w nich tkwi przyczyna gorszej jakości naszego snu.

Materiał przygotowany przez senpo.pl

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Układ się rozpada. Spowiedź byłego doradcy Morawieckiego

Tomasz Krawczyk, były doradca Lecha Kaczyńskiego i Mateusza Morawieckiego, o nadziejach i złudzeniach ludzi PiS.

Rafał Kalukin
03.12.2020
Reklama