Odcisk z początku świata

Jak powstał kosmos?

Alan Guth. W 1980 r. sformułował teorię inflacji, chociaż już wcześniej kosmologowie rosyjscy przewidywali możliwość przyspieszonej ekspansji bardzo wczesnego wszechświata. Alan Guth. W 1980 r. sformułował teorię inflacji, chociaż już wcześniej kosmologowie rosyjscy przewidywali możliwość przyspieszonej ekspansji bardzo wczesnego wszechświata. Rick Friedman / Corbis
Świat obiegła właśnie informacja o znalezieniu śladów fal grawitacyjnych. Jeśli to doniesienie się potwierdzi – mamy do czynienia z jednym z najdonioślejszych odkryć w fizyce.
Dark Selector Lab. Mieszczą sie w nim dwa teleskopy - BICEP2 (z lewej) oraz South Pole Telescope. Na dole, z lewej strony widoczne zarysy IceCube Neutrino Observatory.Steffen Richter/Harvard University Dark Selector Lab. Mieszczą sie w nim dwa teleskopy - BICEP2 (z lewej) oraz South Pole Telescope. Na dole, z lewej strony widoczne zarysy IceCube Neutrino Observatory.

Wiem, jak powstał Wszechświat – te słowa wypowiedział w środku wiosennej nocy 1981 r. do swojej obudzonej ze snu żony Andriej Linde – rosyjski astrofizyk i jeden z twórców tzw. nowej teorii inflacji. Linde chyba rzeczywiście wiedział, co mówi, bo jego intuicje i badania otrzymały silne wsparcie. Kilka dni temu portale naukowe na całym świecie podały niezwykłą wiadomość: astrofizycy z radioteleskopu działającego na biegunie południowym donieśli o odkryciu śladów fal grawitacyjnych w mikrofalowym promieniowaniu tła, zwanym inaczej promieniowaniem reliktowym.

Polityka 13.2014 (2951) z dnia 25.03.2014; Nauka; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Odcisk z początku świata"

Osamotnienie – dżuma współczesności?

Mamy w Polsce 5 mln jednoosobowych gospodarstw domowych. Na razie co czwarte gospodarstwo. W 2035 r. – co trzecie.

Ewa Wilk