Debata ekspertów: jak zarazić dzieci pasją do matematyki

Ratować talenty przed rzezią
Matematyka to więcej niż jeden ze szkolnych przedmiotów. Jeśli uczyć jej odpowiednio, kształtuje umiejętność krytycznego myślenia. A to dziś zdolność bezcenna – przekonywali uczestnicy debaty w redakcji POLITYKI.
Matematyka jest podstawowym narzędziem służącym do świadomego bycia w świecie.
Meseritsch Herby/PantherMedia

Matematyka jest podstawowym narzędziem służącym do świadomego bycia w świecie.

prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
Tadeusz Późniak/Polityka

prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska

dr Agnieszka Sułowska
Tadeusz Późniak/Polityka

dr Agnieszka Sułowska

dr Krzysztof Bryś
Tadeusz Późniak/Polityka

dr Krzysztof Bryś

Jacek Wojnarowski
Tadeusz Późniak/Polityka

Jacek Wojnarowski

Znaczenie matematyki wzrosło, gdy w 2010 r. po ćwierć wieku przerwy znowu stała się obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym. Zwolennicy tego przedmiotu, chwaląc decyzję władz oświatowych, narzekali jednocześnie, że na poziomie podstawowym próg przejścia został ustawiony zbyt nisko. Przeciwnicy z kolei argumentowali, że są przecież ludzie od dziecka na bakier z matematyką, skoro więc nie zamierzają zostać inżynierami lub informatykami, po co mają przez całą szkołę żyć w stresie w obawie przed czekającym ich maturalnym sprawdzianem?

Matematykę w zakresie programu szkolnego potrafi opanować każde sprawne umysłowo dziecko – zbija argumenty sceptyków prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. – Więcej, w wieku przedszkolnym ponad połowa maluchów ujawnia duże uzdolnienia matematyczne – to właśnie najlepszy czas, by umiejętnie wprowadzać je w świat matematyki. Umiejętnie, a więc dostosowując poziom nauki do indywidualnych możliwości – poprzez odpowiednio poprowadzone zajęcia dzieci same odkrywają piękno matematycznego świata.

Po co jednak męczyć maluchy już w przedszkolu? Bo matematyka, podobnie jak język, to nie tylko umiejętność techniczna, lecz ważne narzędzie kształtowania umysłu. Zdolność wnioskowania, logicznego myślenia, weryfikowania informacji, matematyzacji rzeczywistości, czyli analizowania zjawisk w kategoriach ilościowych i ich porządkowania, to wszystko cechy myślenia, jakie kształtuje się pod wpływem matematyki. A dzieci w wieku przedszkolnym są najbardziej chłonne i uczą się, świetnie przy tym bawiąc, co zresztą doskonale pokazuje nie tylko teoria, lecz także pilotażowe programy realizowane przez prof. Gruszczyk-Kolczyńską w przedszkolach w całej Polsce.

– Doskonałym potwierdzeniem słów prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej jest sukces Uniwersytetu Dzieci. Mam okazję prowadzić zajęcia z uczniami szkół podstawowych, którzy mimo wczesnej pory w weekend przychodzą setkami, by zajmować się m.in. matematyką i nie zrażają się nawet wtedy, gdy podejmujemy tematy wykraczające poza program szkolny, ba, zagadnienia, jakimi zajmujemy się na studiach. Przeciwnie, widać, że nie mają z tym żadnego problemu – mówi dr Krzysztof Bryś, prodziekan Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. – Pomagając w rozwoju naturalnych zdolności matematycznych od najwcześniejszych lat, musimy także pamiętać o potrzebach współczesnej cywilizacji. Szacuje się, że tylko w Unii Europejskiej brakuje ok. 700 tys. informatyków. Popyt na osoby wykształcone matematycznie i przygotowane inżyniersko jest tak duży, że na moim wydziale praktycznie wszyscy studenci już od trzeciego roku są „zarezerwowani” przez firmy i mają zapewnioną pracę, a pracodawcy dopytują się o kolejnych – dodaje Krzysztof Bryś.

***

Uczelnie techniczne i przyrodnicze nie nadążają z ich kształceniem, bo lata pogardy dla matematyki i jej braku na obowiązkowej maturze spowodowały zmniejszenie strumienia absolwentów szkół średnich zdolnych podjąć trudne studia inżynierskie lub informatyczne. Co z tą rzeszą przedszkolaków, z których ponad połowa może być tęgimi matematykami, lecz gdy kończą liceum, na pierwszym roku studiów wielu z nich musi się z matematyki dokształcać, by dać sobie radę na studiach?

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj