Nauka

Sztuczna inteligencja podbija Dolinę Krzemową. Niedługo całkowicie zdominuje rynek nowych technologii

Zmiana jest już dobrze widoczna w amerykańskich hipermarketach.
.Bossa Nova/mat. pr..

Dolina Krzemowa, położone na zachodzie Stanów centrum amerykańskiego przemysłu nowych technologii, znalazła nową obsesję. Po dekadzie zainteresowania mediami społecznościowymi i rozwijania ich oraz aplikacji mobilnych inwestorzy z Silicon Valley rozpoczyna nową erę w rozwoju.

Nowa era polega na koncentracji na rozwoju sztucznej inteligencji (SI, z ang. artificial intelligence, AI), która, jak wierzy wielu, jest obecnie najważniejszą z rozwijanych na świecie technologii i wkrótce będzie miała wpływ na branżę komputerową i internetową.

Zmiana jest już dobrze widoczna w Lowe’s Companies – amerykańskiej sieci hipermarketów. W sklepach pojawiły się prototypy kontrolerów inwentaryzacji wynalezione przez Bossa Nova Robotics. Bezszelestnie suną po sklepowych korytarzach, wykonując zadania, którą do tej pory wykonywane były ręcznie przez ludzi.

Robot Bossy potrafi automatycznie schodzić z drogi sprzedawcom i klientom oraz unikać przeszkód stojących na drodze. O swojej obecności informuje klientów prawdziwie ptasim śpiewem. Dodatkowo rozpoznaje kody kreskowe na półkach i wykorzystuje laser do wykrywania, których produktów brakuje w magazynie.

W Dolinie Krzemowej znajduje się obecnie co najmniej 19 firm, które już od ponad pięciu lat zajmują się projektowaniem samodzielnie jeżdżących samochodów osobowych i ciężarowych. Pracuje tu się też nad kilkunastoma rodzajami mobilnych robotów, w tym nad tymi, które mają być potem wykorzystywane jako boye hotelowe czy drony.

„Od kilku lat zauważaliśmy powolny wzrost zainteresowania inwestycjami w roboty, a teraz, nagle, nastąpił wielki bum. Obecnie już dziesiątki przedsiębiorstw koncentrują się na zapełnianiu konkretnych niszy robotów” – mówi Martin Hitch, szef Bossa Nova, której siedziba niedawno przeniosła się do San Francisco, położonego w Dolinie Krzemowej.

Sumy, jakie zaczęto wkładać w finansowanie sztucznej inteligencji, wzrosły ponadczterokrotnie od 145 mln w 2011 roku do 681 mln w 2015 roku (dane centrum analiz rynku CB Insights). Firma szacuje, że nowe inwestycje osiągną 1,2 mld dolarów do końca tego roku, co oznacza 76-procentowy wzrost w porównaniu do ubiegłego roku.

„Gdziekolwiek rodzi się nowa idea, Dolina Krzemowa to wcześniej wywęszy” – uważa Jen-Hsun Huang, szef Nvidia Corporation, firmy komputerowej, która powstawała, żeby produkować mikroprocesory graficzne do gier wideo, w ostatnim roku zmieniła profil i również przerzuciła się na sztuczną inteligencję.

Z kolei szczyt inwestycji na rozwój mediów społecznościowych osiągnął najwyższy poziom w 2011 roku, po czym wszedł w fazę kryzysu. Pięć lat temu firmy z kapitałem wysokiego ryzyka podpisały w sumie 66 umów związanych z social media, których budżet osiągnął 2,4 mld dolarów. Inwestycje planowane przez pierwsze miesiące tego roku wyceniane są na sumę jedynie 6,9 mln dolarów. W ostatnim miesiącu sprzedano też LinkedIn, międzynarodowy serwis społecznościowy, specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Transakcja opiewa na sumę 26,2 mld dolarów. Serwis stracił samowystarczalność, teraz ma być rozwijany dzięki systemowi Office (sztandarowy produkt Microstoft).

Również Facebook zaczął używać sztucznej inteligencji do ulepszania swoich produktów. Google wkrótce zacznie konkurować z Amazon’s Echo oraz Apple’s Siri, tworząc oparte na AI urządzenie będące połączeniem asystentki głosowej, która odpowiada na pytania i jednocześnie wydaje polecenia handlowe.

Przemysł samochodowy również rozbił obóz w Dolinie. Koncerny samochodowe zapewniają, że coraz bardziej wydajne czujniki i oprogramowanie AI pozwolą na stworzenie – podobno już pod koniec tej dekady – samochodów automatycznych, które pozwoliły kierowcy zupełnie nie zwracać uwagi na prowadzenie pojazdu.

.John Hopkins University.

Richard Socher z Uniwersytetu Stanforda uprawia tzw. deep learning, który jest szybko rozwijającym się segmentem uczenia maszynowego, polegającym na tworzeniu złożonych sieci neuronowych, dzięki którym potężne systemy komputerowe mogą analizować ogromne ilości danych.

Socher wyznaje: „To szalone, ale obserwuję rosnącą liczbę pracodawców, którzy próbują zatrudniać naszych studentów w swoich firmach, ponieważ mają pojęcie o tych sprawach. To naprawdę niezwykłe”.

Na pytanie, jak długo będzie trwał boom na AI, trudno odpowiedzieć pewnie i jednoznacznie. Dla niektórych technologów dzisiejsze postępy techniczne podłożą trwałe podwaliny dla prawdziwie genialnych maszyn, które wkrótce osiągną ludzki poziom inteligencji.

Podobnego zdania są także inwestorzy, którzy wierzą, że potencjał ekonomiczny pod względem wydajności i nowych aplikacji rozwiązań jest duży.

Na podstawie: New York Times

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ludzie i style

Moda na mikromieszkania

Diogenes, grecki filozof, jak wiadomo, z wyboru mieszkał w beczce. Dziś Polacy coraz częściej wybierają mieszkania niewiele od beczki większe. Także z wyboru?

Piotr Sarzyński
15.10.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną