Nauka

Wygląd naszej twarzy świadczy o tym, jakich składników odżywczych nam brakuje

Isabell Winter / StockSnap.io
Złe odżywianie i nieregularny tryb życia manifestują się dość wyraźnie na skórze.

Nasze ciała wysyłają nam różne sygnały. A wygląd naszej skóry to otwarta księga, z której bardziej zaznajomieni ze sztuką medyczną potrafią wyczytać wszystko.

Zwłaszcza że złe odżywianie i nieregularny tryb życia manifestują się dość wyraźnie na skórze.

Oczywiście lista oznak rozmaitych chorób i dolegliwości podanych niżej nie może i nie powinna zastąpić regularnych badań i konsultacji z lekarzami, choć może okazać się przydatna: może np. stanowić impuls do głębszego zastanowienia się nad sobą.

Blade usta – niedobór żelaza

Niedobór żelaza lub złe przyswajanie tego pierwiastka prowadzi do niedokrwistości, czyli anemii. A ta objawia się m.in. poprzez blade usta, bóle głowy, permanentne uczucie zimna, wypadanie włosów.

Anemia może być spowodowana nie tylko niedoborem żelaza, ale także niedoborami witaminy B12, wynikającymi z braku dostatecznej ilości tej witaminy w codziennym jadłospisie lub niewystarczającej ilości kwasu żołądkowego, który działa na rzecz wchłaniania witaminy B12.

Źródła żelaza to: białko zwierzęce (wołowina, wątroba, nerki, żółtko jaj), ale też (opcja dla wegan i wegetarian) soja, fasola, ciemnozielone warzywa, czyli botwinka, kapusta chińska, brukselka, jarmuż, brokuły, szpinak, produkty zbożowe i suszone owoce.

Zajady w kącikach ust – niedobór cynku, witaminy B, witaminy C

Pojawiają się najczęściej u osób przemęczonych i zestresowanych. W tym przypadku poleca się uzupełnić dietę w witaminy z grupy B, witaminę C (m.in. cytrusy czy owoce leśne), mięso, a wegetarianom w fasolę i groch, warzywa liściaste, takie jak szpinak, kapust, sałata.

Trądzik na policzkach – niedobór omega3, witaminy D

Aby zapobiec niedoborom kwasów omega3, należy włączyć do swojej diety ryby (szczególnie: łosoś, śledź, makrela, sardynki, owoce morza), ale też stosować w swojej kuchni olej rzepakowy, nasiona lnu, olej sojowy, produkty sojowe, orzechy, migdały, pestki dyni.

Z kolei witaminę D zawierają głównie tłuste ryby morskie, takie jak węgorz czy łosoś. Wegetarianie powinni ją suplementować.

Opuchnięte oczy – niedobór jodu

Innymi objawami niedoboru jodu są suchość skóry i przyrost masy ciała. W zaawansowanej formie niedobór jodu prowadzi do niedoczynności tarczycy. Obecnie jednak jod dodawany jest do soli, żywności i wody (inne źródła naturalne to warzywa morskie, takie jak wodorosty i nori), dzięki czemu problem ten został prawie wyeliminowany w krajach w krajach wysokorozwiniętych.

Rumieńce – nadciśnienie/cukrzyca

Bywają objawem zawstydzenia, ale mogą też sygnalizować poważne problemy, zwłaszcza jeśli zaobserwujemy, że pojawiają się niezależnie od czynników zewnętrznych. Mogą być bowiem zwiastunem problemów z nadciśnieniem, a także sygnalizować cukrzycę. Temu drugiemu schorzeniu towarzyszy zwykle silne pragnienie.

Żółta skóra – problemy z wątrobą

Żółta skóra jest jednym z najbardziej widocznych objawów schorzenia wątroby. Ma ona związek z wysokim stężeniem bilirubiny we krwi, które jest skutkiem żółtaczki. Wśród innych objawów przewlekłych problemów z wątrobą są też żółtaki, czyli miękkie grudki o żółtawym kolorze, pojawiające się na powiekach przy nosie.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama