Odkrycie w zakryciu

Aldebaran: gwiazda, która natchnęła Kopernika

Księżyc i Aldebaran Księżyc i Aldebaran Gary Hershorn / Getty Images
Aldebaran to najjaśniejsza gwiazda, jaką Księżyc może przesłonić na ziemskim niebie. Dojdzie do tego 28 kwietnia. A od obserwacji tego zjawiska w 1497 r. zaczął się kopernikański przewrót.
AN

Aldebaran to gwiazda pierwszej wielkości z konstelacji Byka. I właśnie jej zakrycie przez Księżyc jest pierwszą udokumentowaną obserwacją przeprowadzoną przez Mikołaja Kopernika. I szalenie ważną. 9 marca 1497 r. astronom śledził – w Bolonii jako student tamtejszego uniwersytetu – zniknięcie gwiazdy za tarczą Srebrnego Globu. Asystował wówczas profesorowi astronomii Domenico Marii Novarze. Średniowieczna nauka o niebie w praktyce sprowadzała się do obserwacji ruchów Słońca, Księżyca i planet na sferze niebieskiej, stąd badacze życia i dzieła Kopernika przyjmują, że bolońskie zakrycie Aldebarana przez Księżyc odegrało fundamentalną rolę w stworzeniu teorii heliocentrycznej.

Polityka 17/18.2017 (3108) z dnia 25.04.2017; Nauka ; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "Odkrycie w zakryciu"

Październik 2021: najciekawsze książki dla młodszych czytelników

Jak co miesiąc wybieramy książki mądre, ciekawe i estetycznie wydane. Dla najmłodszych czytelników.

Sebastian Frąckiewicz