„Polityka”. Dajemy pełny obraz.

Czytaj, słuchaj, odkrywaj świat!

SUBSKRYBUJ

NASA szuka pracownika. Stanowisko? Oficer obrony planetarnej

„Obrońcy planet” zatrudniani są przez wiele agencji kosmicznych, ale tylko NASA i ESA potrzebują takich osób na pełny etat. „Obrońcy planet” zatrudniani są przez wiele agencji kosmicznych, ale tylko NASA i ESA potrzebują takich osób na pełny etat. NASA
Amerykańska agencja kosmiczna NASA poszukuje pracownika na stanowisko oficera obrony planetarnej. Wynagrodzenie? Ok. 187 tys. dol. rocznie plus świadczenia. Rekrutacja trwa do 14 sierpnia tego roku.

W ostatnich latach NASA rozszerza swoje działania na różnych polach, oferując przy okazji stanowiska marzeń o nazwach żywcem wyjętych z literatury science fiction. Tym razem poszukiwany jest oficer obrony planetarnej, którego zadaniem będzie ochrona naszej planety przed zanieczyszczeniami z kosmosu. I na odwrót.

Badania prowadzone w przestrzeni kosmicznej wiążą się z zagrożeniami. Misje kosmiczne, zarówno te z udziałem ludzi, jak i te przeprowadzane przy użyciu maszyn, przenoszą niekiedy z kosmosu na Ziemię różnego rodzaju składniki organiczne czy skażenia biologiczne, które mogą stwarzać niebezpieczeństwo. Potrzebny jest zatem ktoś, kto będzie monitorował sprzęt powracający na naszą planetę.

Jak podkreśla NASA, ich działania prewencyjne są ściśle związane z Traktatem o Przestrzeni Kosmicznej z 1967 r. W dokumencie Stany Zjednoczone zobowiązały się kontynuować badania nad kosmosem ze szczególną ostrożnością, tak aby na planecie nie znalazło się „coś”, co mogłoby spowodować zmiany w środowisku.

Obowiązki oficera obrony planetarnej

Pracownik, który stanie na straży bezpieczeństwa naszej planety, będzie podróżował w różne rejony świata – tam, gdzie znajdują się centra kosmiczne. Będzie sprawdzał i analizował, w jaki sposób działają roboty i maszyny, które szykowane są do wysłania na obce planety Układu Słonecznego. Sprzęt ten, tak samo jak sprzęt wracający na Ziemię, musi być bowiem bezpieczny dla planet, na których prowadzone są obserwacje.

Oficer obrony planetarnej będzie musiał zabezpieczyć urządzenia laboratoryjne służące do pobierania próbek, sprzęt wysyłany za orbitę ziemską oraz będzie odpowiedzialny za opracowywanie protokołów i procedur, które pozwolą uniknąć zanieczyszczeń Ziemi i innych planet. Będzie również zmuszony przewidywać zagrożenia i proponować rozwiązania na wypadek, gdyby misja nie przebiegała zgodnie z planem.

Wykrywanie zagrożeń pozaziemskich

Amerykańska agencja kosmiczna otworzyła Biuro Koordynacji Obrony Planetarnej w 2016 r. „Obrońcy planet” zatrudniani są przez wiele agencji kosmicznych, ale tylko NASA i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) potrzebują takich osób na pełny etat.

NASA wykrywa rocznie ponad 1,5 tys. obiektów latających wokół Ziemi. Większość z nich ma ponad kilometr średnicy, ale dzięki działalności biura wykrywane są asteroidy i obiekty o średnicy około 100 metrów. Działania prewencyjne są ważne nie tylko ze względu na ewentualne zderzenie Ziemi z innym ciałem niebieskim, ale i ze względu na przenoszenie obcych materii przez kosmiczne obiekty.

Obecnie NASA przygotowuje się do wyprawy na Marsa. Ostatnio agencja otrzymała również zezwolenie na zbadanie Europy, lodowego księżyca Jowisza. Jest co robić w kosmosie.

Układ się rozpada. Spowiedź byłego doradcy Morawieckiego

Tomasz Krawczyk, były doradca Lecha Kaczyńskiego i Mateusza Morawieckiego, o nadziejach i złudzeniach ludzi PiS.

Rafał Kalukin