Bliski Obcy

Co, jeśli nie jesteśmy sami w Kosmosie?

Asteroida Omuamua, czyli 1I/2017/U1. „U1” oznacza, że jest to pierwszy zaobserwowany obiekt pochodzący spoza Układu Słonecznego. Asteroida Omuamua, czyli 1I/2017/U1. „U1” oznacza, że jest to pierwszy zaobserwowany obiekt pochodzący spoza Układu Słonecznego. M. Kornmesser/ESO
Prędzej czy później staniemy w obliczu odkrycia formy życia, która pochodzi z kosmosu.
Meteoryt ALH 84001Lynette Cook/Science Photo Library/Getty Images Meteoryt ALH 84001

Inne, kosmiczne formy życia istnieją, i to pewno w wielu wydaniach. Mało kto już w to wątpi, zwłaszcza wśród uczonych zajmujących się Wszechświatem i genezą życia. Bo trudno mieć wątpliwości po niezwykłej misji teleskopu Keplera, który odkrył kilka tysięcy pozasłonecznych planet i okazuje się, że tylko w naszej galaktyce są ich setki miliardów. Dodatkowych argumentów dostarcza egzobiologia, nauka badająca, jak i w jakich warunkach może się narodzić życie w kosmosie. Coraz ważniejsze staje się pytanie: jakie to będzie życie, kim będą obcy i jak na wieść o nich zareagują ludzie?

Polityka 22.2018 (3162) z dnia 28.05.2018; Nauka ; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Bliski Obcy"

Pomocnik Historyczny

Fiat 126p. Polski Volkswagen, tylko trochę mniejszy

Gdyby szukać materialnego symbolu gierkowskiej dekady, Polski Fiat 126p byłby jak znalazł. To za sprawą tego małego autka zaczęła się w PRL era masowej motoryzacji. Bo samochód – obok własnego mieszkania – miał być najbardziej widomym znakiem dobrobytu Polaków.

Adam Grzeszak