Kosmiczne bombardowanie

Co uderza w Ziemię

Po ośmiu godzinach od odkrycia meteoroida 2018 LA uderzyła w Ziemię w Botswanie. Po ośmiu godzinach od odkrycia meteoroida 2018 LA uderzyła w Ziemię w Botswanie. JPL-Caltech / NASA
Uczeni nieustannie wypatrują obiektów mogących zagrozić Ziemi. Meteoroida 2018 LA zmyliła jednak obserwatorów i spadła niepostrzeżenie na pustynię w Botswanie.
PrintScreen z krótkiego filmu wykonanego przez kamerę monitoringu. Ukazuje meteoroidę 2018 LA spadającą na kotlinę Kalahari w Botswanie.Youtube PrintScreen z krótkiego filmu wykonanego przez kamerę monitoringu. Ukazuje meteoroidę 2018 LA spadającą na kotlinę Kalahari w Botswanie.

Badacze obiektów NEO (Near Earth Object), czyli kosmicznych ciał bliskich Ziemi, obliczają, że zderzenie z asteroidą o średnicy 10 km przydarza się naszej planecie raz na 100 mln lat. Zważywszy, że do zderzenia takiego doszło około 65 mln lat temu na Jukatanie (prawdopodobna przyczyna zagłady dinozaurów), do katastrofy mamy jeszcze chwilę. Ale już zderzenie z obiektem o średnicy 200–250 m zdarza się raz na 160 tys. lat, a ze 100–140-metrowym raz na 30 tys. To wciąż, w skali historii ludzkości, dość długo, jednak obiekty jeszcze mniejsze – też groźne, choć już tylko lokalnie – uderzają w Ziemię znacznie częściej.

Polityka 37.2018 (3177) z dnia 11.09.2018; Nauka; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Kosmiczne bombardowanie"

Problemy psychiczne dzieci i rodzicielskie zaniedbania

Dr hab. Małgorzata Święcicka: O problemach psychicznych dzieci i rozmaitych „psychologicznych modach”, rodzicielskich zaniedbaniach i lękach na wyrost.

Joanna Cieśla