Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Nauka

Grypa mniej groźna dla 5 milionów osób. Czy szczepionki znów się zmarnują?

W tym sezonie do Polski ma dotrzeć 5 mln dawek szczepionki przeciw grypie. W tym sezonie do Polski ma dotrzeć 5 mln dawek szczepionki przeciw grypie. DragonImages / PantherMedia
Przed pandemią polski rząd uważał, że szczepienie się przeciw grypie jest prywatną sprawą obywateli, niech zastrzyk biorą ci, którzy sobie go kupią. Mimo że w innych krajach Unii szczepienia finansowało państwo.

W Polsce w czasach przed pandemią koronawirusa szczepionki przeciw grypie hurtownie sprowadzały tylko dla prywatnych przychodni i aptek, w których kupowało się je za własne pieniądze, ale na receptę. W tym roku o sprowadzeniu szczepionki dla grup, którym po ataku pandemii należy się ona za darmo, pomyślało też Ministerstwo Zdrowia. Warto, aby tej jesieni cenne dawki nie zmarnowały się jak w ubiegłym roku. I tak jak często marnują się bezcenne szczepionki przeciw covid.

Szczepienia przeciw grypie dla 5 mln mieszkańców Polski

Zanim wybuchła pandemia, przeciwko grypie szczepiło się nie więcej niż 4 proc. społeczeństwa, do Polski docierało ok. 2 mln dawek. Na więcej nie było chętnych, gotowych płacić z własnej kieszeni, więc importerzy na wiele miesięcy wcześniej zamawiali tylko taką liczbę preparatów. Szczepionki trzeba wyhodować, więc późniejsze zamówienia miały niewielką szansę realizacji.

Po ataku covid-19 rząd uznał, że darmowe szczepionki należą się już wybranym grupom, najbardziej zagrożonym pandemią, za darmo. W tym sezonie ma dotrzeć do kraju nawet 5 mln dawek. Jeśli akcję zachęcającą do szczepień przeciw grypie rząd przeprowadzi tak nieudolnie, jak zrobił to ze szczepionkami na SARS-CoV-2, preparaty znów mogą się zmarnować.

Czytaj także: Niebezpieczny związek – covid i grypa. Gotowi?

Szczepionka przeciw grypie wesprze w walce z covid-19

Wśród lekarzy bardzo zachęcających do szczepień przeciw grypie jest prof.

Reklama