„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem

Lucy na niebie wśród Trojanów

Lucy leci z kapsułą czasu w stronę Jowisza

Start sondy Lucy. Godzina 11.34, 16 października 2021 r. Start sondy Lucy. Godzina 11.34, 16 października 2021 r. Bill Ingalls / NASA
Słynny przebój Beatlesów „Lucy In The Sky With Diamonds” z 1967 r. właśnie znajduje swoje wspaniałe dopełnienie: kosmiczne.
Wizualizacja sondy Lucy, której celem jest zbadanie asteroid zwanych Trojanami, okrążających Słońce po tej samej orbicie, co Jowisz (u góry po prawej).Richard Menchaca Wizualizacja sondy Lucy, której celem jest zbadanie asteroid zwanych Trojanami, okrążających Słońce po tej samej orbicie, co Jowisz (u góry po prawej).

Sekwencja wydarzeń jest następująca: w 1967 r. Beatlesi nagrywają płytę „Klub samotnych serc sierżanta Peppera”. Jeden z utworów, wkrótce wielki przebój, później remake’owany przez wielu innych wykonawców – nosi nazwę „Lucy In The Sky With Diamonds” („Lucy na niebie wśród diamentów”.). Autorami piosenki są John Lennon i Paul McCartney. Jak twierdził Lennon, inspiracją do napisania tekstu utworu był rysunek wykonany w przedszkolu przez jego kilkuletniego syna Juliana. Ukazywał koleżankę Juliana, niejaką Lucy, która znalazła się w niebie pośród wspaniałych diamentów. Później spekulowano, że utwór ten być może w zawoalowany sposób promował narkotyk LSD – chodziło o zbitkę trzech pierwszych liter głównych słów tytułu – ale Lennon wielokrotnie temu zaprzeczał.

Wydarzenie drugie: w 1974 r. zespół paleoantropologów odkrywa w Etiopii, w dolinie rzeki Auasz, tzw. AL 288-1, czyli kompletny niemal w połowie szkielet żeńskiego przedstawiciela gatunku Australopithecus afarensis. Wiek znalezionych kości oszacowano na 3,2 mln lat. Było to przełomowe odkrycie w badaniu istot, które uważa się za ważną gałąź drzewa ewolucyjnego człowieka. Rodzaj Homo wyewoluował prawdopodobnie z australopiteków, nie wiadomo jednak dokładnie, z którego ich gatunku. Ponieważ członkowie grupy odkrywców z Etiopii uwielbiali utwór Beatlesów „Lucy In The Sky With Diamonds” i często tę piosenkę nucili, nazwali znaleziony szkielet żeńskiego przedstawiciela australopiteków „Lucy”.

Wydarzenie trzecie: 16 października 2021 r. z przylądka Canaveral wystartowała rakieta NASA Atlas V wynosząca daleko w kosmos sondę Lucy. Pod wieloma względami będzie to misja niezwykła. Jej główny cel to zbadanie tzw.

Polityka 42.2021 (3334) z dnia 12.10.2021; Nauka i cywilizacja; s. 60