Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Koniec kroplówki – ból powraca

Branża moto znów w kłopotach

Kwietniowe dane dotyczące sprzedaży samochodów osobowych na rynkach UE okazały się niższe o ponad 7 proc. od ubiegłorocznych. To zły znak. Kiedy gospodarka europejska mozolnie wydobywa się z kryzysu – branża motoryzacyjna właśnie się w nim pogrąża.

Można się było spodziewać, że wcześniej czy później ten moment nadejdzie. Niektórzy wprawdzie łudzili się, że ożywienie europejskiej gospodarki pociągnie i motoryzację, ale cudów nie ma.  Przemysł samochodowy przez ostatni rok żył dzięki finansowym kroplówkom zafundowanym przez rządy państw unijnych. Dopłaty, oferowane osobom złomującym stare auta i kupującym nowe, działały jak środek uśmierzający ból. Niczego nie leczyły, ale przeciwdziałały zapaści. Kiedy kroplówka kapać przestała, ból wrócił. A wraz z nim strach, co będzie dalej. 

Bo poza spadkiem sprzedaży, przemysł samochodowy cierpi też na inne dolegliwości, jak choćby wzrost cen surowców. Ruda żelaza ostatnio podrożała o kilkadziesiąt procent i to się przełożyło na ceny stali, głównego surowca do produkcji aut. Skutki tej podwyżki trudno będzie przerzucić na klienta na słabnącym rynku, gdzie tyle firm walczy o przetrwanie.

Ubiegłoroczna kroplówka nie była też serwowana sprawiedliwie. Skorzystały głównie koncerny produkujące masowo w miarę tanie modele małolitrażowe, bo tylko na takie stać było właścicieli starych gratów. Wśród beneficjentów był Fiat, a nasze zakłady w Tychach nie były w stanie nastarczyć z dostawami Fiatów Panda oraz 500. Dlatego dziś Fiat obrywa najbardziej: kwietniowy spadek turyńskiego koncernu na rynku UE wyniósł aż 27 proc. Spadek zanotował też Volkswagen, który wcześniej korzystał na akcji dopłatowej.

Nie jest to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki, bo Fiat i Volkswagen mają swoje zakłady także w Polsce. Zobaczymy, jak się to odbije na polityce obu koncernów. Zresztą nie tylko tej dwójki, ale także innych firm motoryzacyjnych, działających w Polsce, które w mniejszym lub większym stopniu borykają się z podobnymi problemami. Najboleśniej przeżywa to warszawska FSO należąca do ukraińskiego właściciela. Sytuacja na rynku ukraińskim to już prawdziwa katastrofa.

Jeśli wyniki sprzedaży kolejnych miesięcy potwierdzą, że europejska motoryzacja pogrąża się w kryzysie, podniosą się głosy wołające o kolejne kroplówki. Nie pozostaną one zapewne bez odzewu. Bo choć kasy publiczne wielu unijnych krajów świecą pustkami, to jednak przemysł motoryzacyjny postrzegany jest jako gospodarcza wizytówka i korzysta ze specjalnej opieki. Niestety - kto płaci ten także wymaga. Już w ubiegłym roku nasiliły się tendencje protekcjonistyczne, a rządy  wielu krajów – zwłaszcza Francji – oferując  budżetowe wsparcie żądały w zamian, by produkcja odbywała się w macierzystym kraju. To dla nas potencjalne niebezpieczeństwo, czego przykładem jest Fiat. Krytykowany we Włoszech za to, że  model 500 produkuje w Polsce, postanowił, iż nowa wersja Pandy nie będzie już wytwarzana w Tychach, ale we włoskich zakładach. Do Polski trafi natomiast Lancia Ypsilon, model o dość ograniczonym potencjale rynkowym.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Przelewy już zatrzymane, prokuratorzy są na tropie. Jak odzyskać pieniądze wyprowadzone przez prawicę?

Maszyna ruszyła. Każdy dzień przynosi nowe doniesienia o skali nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, ale właśnie ruszyły realne rozliczenia, w finale pozwalające odebrać nienależnie pobrane publiczne pieniądze. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar powołał zespół prokuratorów do zbadania wydatków Funduszu Sprawiedliwości.

Violetta Krasnowska
06.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną