Rynek

Protest nie w porę

Strajk w PKP: Przewozy Regionalne

Czy można jeszcze bardziej zniechęcić Polaków do jazdy koleją? Można – strajkami.

W czym nasza kolej jest lepsza od francuskiej, włoskiej, a czasem nawet niemieckiej? Tak postawione pytania zakrawa na kpinę, choć w rzeczywistości mamy jeden atut. Strajki pociągów to u nas rzadkość, podczas gdy pasażerowie w wielu krajach europejskich, także tych bardzo rozwiniętych kolejowo - jak np. Belgia - muszą regularnie cierpieć z powodu paraliżu, organizowanego przez lokalnych związkowców.

Tymczasem, o ile polskiej kolei w ostatnich latach nie oszczędzały najróżniejsze nieszczęścia, przynajmniej o strajki pasażerowie nie się martwili. Niestety, wiele wskazuje na to, że i ta plaga dotarła do nas.

Dzisiejszy strajk ostrzegawczy Przewozów Regionalnych nie spowodował chaosu, bo trwał tylko dwie godziny, a spółka szeroko informowała o jego groźbie w ostatnich dniach. Ale jeśli związkowcy, niezadowoleni z propozycji niskich podwyżek po trzech latach kompletnej stagnacji płac, spełnią swoje groźby, jeszcze w wakacje może nas czekać strajk generalny Przewozów Regionalnych. A to byłby już ostateczny cios dla spółki, której zadłużenie przekracza pół miliarda złotych.

Z jednej strony można zrozumieć desperację kolejarzy, z których wielu zarabia nieprzyzwoicie mało jak na tak odpowiedzialną prace. Pensje początkujących maszynistów, wynoszące ok. 1,5 tys. zł brutto, to najlepsza gwarancja problemów kadrowych w przyszłości, bo trudno znaleźć dziś młodych ludzi zainteresowanych posadą na kolei. Ale związkowcy powinni strajkować nie teraz, tylko pod koniec 2008 roku, gdy rząd przeprowadził tragiczną w skutkach reformę kolei, popularnie zwaną usamorządowieniem. To w dużej mierze dzięki niej Przewozy Regionalne są dziś tak zadłużoną spółką, która pieniędzy na podwyżki po prostu nie ma. A sam fakt, że jeszcze w ogóle funkcjonuje, jest jej największym sukcesem.

Na strajk nie ma dobrej pory, bo chociaż dziś nie dotknął dojeżdżających do szkół, to przecież nie wszyscy są na urlopach. A do tego osoby, które dały się skusić reklamie i wybrały interREGIO, promowane jako najtańszy dojazd na wakacje, do celu podróży dotarły później niż się spodziewały. I nie wiadomo, czy w drogę powrotną też będą chciały udać się pociągiem, czy też wybiorą autobus.

Dłuższy strajk w Przewozach Regionalnych odbije się głośnym echem, ale żadnych sukcesów protestującym nie przyniesie. Bo to nie spółka z zyskami, gdzie można się o kłócić o podział dywidendy, tylko podmiot, który nawet nie może dostać kredytu z banku bez poręczenia właścicieli. Taka jest smutna rzeczywistość po reformie, która miała polską kolej uzdrowić, a wpędziła ją w jeszcze większe tarapaty.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Nauka

Uzbrojenie na nową wojnę

Po latach wojowania z terroryzmem USA szykują się do starcia z równorzędnym przeciwnikiem. Czy nowe systemy uzbrojenia sprawią, że potencjalny konflikt zbrojny między mocarstwami będzie niewidzialną wojną nowoczesnych urządzeń?

Przemysław Ziemacki
26.10.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną