Rynek

Bajka się kończy

OLT ma kłopoty. Przetrwa?

Linia OLT Express zderzyła się z rzeczywistością i rozpoczyna program ratunkowy. Jeśli szybko nie przyniesie on sukcesu, powstały w dziwnych okolicznościach przewoźnik nie dotrwa do zimy.

To wszystko było jak bajka – zbyt piękne, aby okazać się prawdziwe dłużej niż przez chwilę. Prawie dwadzieścia samolotów latających praktycznie po całej Polsce, połowa miejsc na każdym locie sprzedawana po 99 zł za osobę bez żadnych ukrytych prowizji, darmowy poczęstunek, bagaż rejestrowany bez opłat, a w planie ekspansja zagraniczna i tania wypożyczalnia samochodów. Linie OLT Express zrewolucjonizowały podróżowanie po Polsce i zachęciły do latania nawet tych, którzy dotąd do samolotu nigdy nie wsiedli. Malkontenci narzekali co prawda nieustannie, że działalność prowadzona w taki sposób nie może być opłacalna, ale szefowie OLT nie tracili pewności siebie. Za wszystko płacił Amber Gold i miał być podobno gotowy do wyrównania 120 mln zł strat w tym roku i 80 mln zł w przyszłym.

Dziś już OLT nie ukrywa, że sytuacja linii jest trudna i zamiast ekspansji trzeba przejść na program ratunkowy. Znikają połączenia obsługiwane mniejszymi samolotami ATR, które mają zostać sprzedane. Pozwoli to choć w części zrekompensować tegoroczne straty. Tak drastyczne cięcia w samym środku lata z pewnością nie zwiększą wiarygodności linii, która zapowiada również podwyżki cen. Miejsc w najtańszych taryfach będzie zdecydowanie mniej, zamiast darmowej kanapki, kawy czy herbaty pasażerom oferowana jest jedynie woda, a samochody przeznaczone pierwotnie do wypożyczania OLT sprzeda.

Na razie pozostają najpopularniejsze połączenia, obsługiwane dużymi samolotami Airbus A320, ale przyszłość OLT jest co najmniej niepewna. Trwają poszukiwania zagranicznego inwestora, bo Amber Gold już nie chce pokrywać strat. Jednak największy problem to zasianie niepewności wśród klientów. Każda linia lotnicza funkcjonuje w oparciu o zaufanie swoich pasażerów, bo przecież najpierw płacimy za bilet, a dopiero potem, nierzadko po kilku miesiącach, odbywamy podróż. Ilu znajdzie się odważnych, by kupić teraz bilety na jesień, zwłaszcza na mające wystartować w październiku połączenia zagraniczne? Schemat działania OLT zaczyna, niestety, niebezpiecznie przypominać dwa wcześniejsze polskie projekty taniego latania, które zakończyły się katastrofą. Air Polonia i Centralwings też miały mocarstwowe plany, które zamieniły się szybko w ogromne straty. OLT jeszcze może przetrwać, ale na pewno nie w takiej formie, jak dotychczas.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin
18.10.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną