Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Blok na bloki

Jak szybko zbudować elektrownię

Rozbudowa Elektrowni Opole ruszyła dopiero 5 lat po ogłoszeniu przetargu. Rozbudowa Elektrowni Opole ruszyła dopiero 5 lat po ogłoszeniu przetargu. Maciej Kulczyński / PAP
Przygotowywanie dokumentów potrzebnych do budowy elektrowni trwa w Polsce dłużej niż sama jej budowa.
Polityka

Tę prawdę zna doskonale każdy inwestor z branży energetycznej, ale chyba żadna firma w Polsce nie odczuła tego tak mocno, jak PGE Polska Grupa Energetyczna. Wart 11 mld zł przetarg na budowę dwóch nowoczesnych bloków Elektrowni Opole o łącznej mocy 1800 MW spółka ogłosiła we wrześniu 2009 r. Potem przedłużały go protesty firm, które w nim odpadły. Ale największą niespodzianką był cios z zupełnie nieoczekiwanej strony. Organizacja ekologiczna Client Earth zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego decyzję środowiskową, a sąd uwzględnił jej skargę. W maju 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił pozwolenie na budowę nowego bloku w Opolu. Powód? Spór wokół wymaganej przez unijne dyrektywy dokumentacji dla instalacji wychwytywania i składowania CO2. Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ostatecznie budowa Opola ruszyła w 2014 r. – Bez kilkuletniej mrówczej pracy osób odpowiedzialnych za inwestycję nie byłoby to możliwe – mówi rzecznik PGE Maciej Szczepaniuk.

Przez protesty przeciąga się też budowa bloku w Turowie, gdzie rozstrzygnięcie o wyborze wykonawcy zaskarżyła chińska firma Shanghai Electric. Kontrakt wart jest 4 mld zł, więc jest o co walczyć.

Takich spraw jest wiele. Na pytanie, dlaczego przygotowanie inwestycji energetycznych w polskich realiach tak niemiłosiernie się wlecze, fachowcy wymieniają trzy powody – przepisy o zamówieniach publicznych, wymogi środowiskowe oraz opór społeczności lokalnych.

Polityka 44.2014 (2982) z dnia 28.10.2014; Raport energetyczny; s. 46
Oryginalny tytuł tekstu: "Blok na bloki"
Reklama