Rynek

Klątwa Pendolino

Padł system biletowy Pendolino. Zmarnowana szansa PKP

Pierwsza klasa Pendolino Pierwsza klasa Pendolino Dariusz Sieczkowski / Flickr CC by 2.0
Początek sprzedaży biletów na nowe pociągi to prawdziwa wizerunkowa katastrofa PKP Intercity. I to w chwili, gdy wydawało się, że wszystkie kłopoty Pendolino wreszcie pokonało.

Kto wierzy w magię i czary, ten nie ma wątpliwości – na nowoczesne składy, które miały zrewolucjonizować polską kolej, ktoś rzucił klątwę. Jednak takie wytłumaczenie raczej nie zadowoli pasażerów, próbujących od niedzieli kupić bilety nie tylko na pierwsze kursy Pendolino w połowie grudnia, ale też na jakiekolwiek inne pociągi spółki PKP Intercity. Internetowy system sprzedaży nie działa tak samo jak biletomaty, a w wielu kasach też są poważne problemy z kupnem biletów. Za tę spektakularną klęskę nie odpowiadają, niestety, szamani wynajęci przez konkurencję, tylko ludzka niekompetencja. Ta sama, która od wielu miesięcy niszczy projekt Pendolino.

Lista problemów nowego pociągu jest długa, począwszy od konfliktu PKP Intercity i Alstomu, producenta Pendolino, poprzez zamieszanie z homologacją, opóźnienia w dostawach, a skończywszy na zbyt wolnych remontach torów, na których nowy pociąg pojedzie dużo wolniej niż mógłby. Jednak zamieszanie z systemem sprzedaży to już ostateczne potwierdzenie, że władze spółki PKP Intercity i jej matki, PKP SA, zupełnie nie poradziły sobie z tym projektem. Zakup i bezproblemowe uruchomienie dwudziestu pociągów przeszło możliwości sowicie opłacanych menedżerów z branży finansowej, którzy mieli uzdrowić polską kolej. Byli przedstawiani przez rząd jako alternatywa dla zgnuśniałych kolejarzy, rządzących wcześniej spółkami grupy PKP. Okazali się równie niekompetentni jak ich poprzednicy.

Pendolino nawet bez jakichkolwiek problemów technicznych i tak miałoby trudny start. Wielu pasażerów uciekło z kolei z powodu bardzo wolno przeprowadzanych remontów i cen biletów zupełnie nieodpowiadających warunkom podróżowania. Na kłopotach PKP Intercity zaczęli zarabiać przewoźnicy autobusowi, znacznie wzrosła popularność wspólnych podróży samochodem (carpooling), a do walki o klienta na krajowych trasach przystąpił Ryanair. Pendolino miało udowodnić, że kolej jest warta swojej ceny i choć będzie droższa od autobusu, może być dużo szybsza i wygodniejsza. Tylko jak do tego kogokolwiek przekonać, jeśli nowy system sprzedaży okazał się technologiczną porażką?

Odwołanie jednego z członków zarządu PKP Intercity i dwóch dyrektorów ze spółki wygląda raczej na szukanie kozła ofiarnego niż uzdrawianie firmy, która nie podołała najważniejszemu wyzwaniu w swojej historii. Marnowana jest ogromna i niepowtarzalna szansa, jaką było stworzenie w aurze Pendolino pozytywnego klimatu dla pociągów, kojarzonych przez większość Polaków z brudem i starocią. Tak jak czerwone autokary Polskiego Busa zrewolucjonizowały transport drogowy w Polsce, tak nowoczesne Pendolino miało zachwycić i stać się symbolem nowej jakości na torach. Tymczasem jeszcze przed oficjalnym startem jedzie od jednej porażki do drugiej.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną