Rynek

Reklamówki zagrożone

Unia Europejska wydaje wojnę plastikowym torebkom

Arek Olek / Flickr CC by 2.0
To od państw członkowskich zależy, czy reklamówki rzeczywiście znikną ze sklepów. Dla Polski byłaby to rewolucja, bo należymy do unijnych liderów w zużywaniu wygodnych, lecz nieekologicznych torebek.

Dla tych sceptycznie nastawionych do unijnej biurokracji to kolejny z jej absurdalnych pomysłów. Dla walczących o ochronę środowiska to krok we właściwą stronę, ale zdecydowanie niewystarczający.

Unijny kompromis dotyczący plastikowych torebek nikogo w pełni nie zadowala, za to zapewne wywoła spore kontrowersje w państwach najchętniej korzystających z jednorazówek. Polska razem z kilkoma nowymi krajami członkowskimi zajmuje miejsce w ścisłej czołówce, bo każdy z nas zużywa średnio około pięciuset reklamówek rocznie, a ze zdecydowanej większości korzysta tylko jeden jedyny raz.

W całej Unii rocznie sprzedawana lub rozdawana jest oszałamiająca liczba 100 miliardów plastikowych torebek. Co do ich szkodliwości dla środowiska nie ma oczywiście wątpliwości, ale już odgórnych zakazów z Brukseli nie lubimy. Wystarczy przypomnieć choćby kontrowersje wokół tradycyjnych żarówek czy zbyt prądożernych odkurzaczy.

Cel nowych przepisów, uchwalonych dziś przez Parlament Europejski jest bardzo ambitny – nie tylko chronić środowisko, ale też zaoszczędzić łącznie ponad 700 mln euro rocznie. Państwa członkowskie dostały wybór. Mogą do 2018 r. zakazać bezpłatnego rozdawania reklamówek albo podjąć inne kroki, które zmniejszą zużycie plastikowych reklamówek do 90 na osobę rocznie w 2019 r. i zaledwie 40 za dziesięć lat.

Kraje takie jak Luksemburg, Irlandia, Finlandia czy Dania praktycznie już wyeliminowały tego typu torby, ale my razem z Bałtami, Portugalczykami czy Słowakami mamy przed sobą jeszcze ogromną pracę do wykonania.

Pozbycie się reklamówek z naszego krajobrazu na pewno miałoby mnóstwo korzyści – chociażby w postaci mniejszej ilości śmieci na ulicach. Jednak odgórne zakazy są zawsze kontrowersyjne, zwłaszcza że nasz stosunek do takich nieekologicznych torebek powoli się zmienia. Dziś wiele sklepów w Polsce już nie rozdaje reklamówek, tylko je sprzedaje, choć często za bardzo drobną opłatą.

O ile kilkanaście lat temu mało kto wyobrażał sobie życie bez nich, to dziś coraz więcej klientów przychodzi do sklepów z własnymi siatkami wielokrotnego użytku. Mentalność zatem się zmienia, jednak zdaniem europarlamentarzystów zbyt wolno. Po raz kolejny zatem Unia postanawia nas wychowywać. I po raz kolejny nie będziemy z tego zbytnio zadowoleni.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną