Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Uwaga, anglik na drodze!

Od połowy sierpnia nowy paragraf 2a zezwala na użytkowanie w Polsce samochodów osobowych w wersji dostosowanej do ruchu lewostronnego, czyli takiego, jaki obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii. Od połowy sierpnia nowy paragraf 2a zezwala na użytkowanie w Polsce samochodów osobowych w wersji dostosowanej do ruchu lewostronnego, czyli takiego, jaki obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii. Lluís Real / EAST NEWS
Od kilku dni można w Polsce rejestrować auta z kierownicą z prawej strony. Tak prawo unijne zatriumfowało nad zdrowym rozsądkiem.
Grzegorz Dorobek sprowadził prawostronne auto z Wielkiej Brytanii w 2008 r. Od tego czasu walczył o prawo do zarejestrowania go bez przestawiania kierownicy. I wreszcie wygrał. Niestety.Jarosław Kubalski/Agencja Gazeta Grzegorz Dorobek sprowadził prawostronne auto z Wielkiej Brytanii w 2008 r. Od tego czasu walczył o prawo do zarejestrowania go bez przestawiania kierownicy. I wreszcie wygrał. Niestety.

Grzegorz Dorobek – filozof, cybernetyk, geograf, podróżnik. Tak się przedstawia na swoim blogu. Skromnie nie dodaje, że jest też legalistą i zwolennikiem wyższości prawa UE nad prawem polskim. Jak na narodowca to nietypowe. Grzegorz Dorobek jest bowiem socjocybernetykiem, uczniem słynnego doc. Józefa Kosseckiego (niegdyś prawej ręki twórcy Partii X Stana Tymińskiego). Koordynuje w Kielcach działalność Narodowej Akademii Informacyjnej, czyli „zbioru prywatnych i inkluzywnych osób, które w trakcie otwartych spotkań seminaryjnych chcą się nieodpłatnie zapoznać z wiedzą oraz nauką nieobecną na studiach”.

Ogólnopolską sławę Dorobkowi zapewniła jednak nie książka „Uogólniona jakościowa teoria informacji w zastosowaniu do wybranych zagadnień filozoficznych”, której jest autorem, ale kilka słów w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z lipca 2015 r.: „dopuszcza się umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu”.

Od połowy sierpnia nowy paragraf 2a zezwala na użytkowanie w Polsce samochodów osobowych w wersji dostosowanej do ruchu lewostronnego, czyli takiego, jaki obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii. Dla jednych to rewolucja kopernikańska, dla innych katastrofa zdrowego rozsądku, która doprowadzi do kolejnych katastrof, tyle że drogowych.

Dyrektywa 70/311

A wszystko za sprawą Dorobka, skromnego właściciela auta marki Vauxhall Vectra rocznik 1999. Sprowadził je do Polski z Wielkiej Brytanii w 2008 r. Od tego czasu z auta korzystać nie może, bo odmówiono mu rejestracji. Powód: brak pozytywnego wyniku badania technicznego ze względu na niewłaściwe położenie kierownicy.

Każdy, kto interesuje się rynkiem aut używanych, wie dobrze, że anglika, czyli samochód z kierownicą po prawej stronie, rejestruje się po przekładce.

Polityka 35.2015 (3024) z dnia 25.08.2015; Temat tygodnia; s. 15
Reklama